سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

مردان، نایاب نخواهند شد!

برخلاف تصورات پیشین، دانشمندان دریافته‌اند که کروموزوم Y مردان به سرعت در حال تنزل نبوده و از بین نخواهد رفت.

 

ایده ناپدید شدن کروموزوم جنسی نر و صاحبان آنها مبتنی بر فرایندی است که سلولهای انسان با آن از اسپرم و تخمک ساخته شده‌اند.

این سلولها هر کدام حاوی جفت‌های کروموزوم یا بسته‌های دی‌ان‌ای هستند. در زمان تقسیم این سلولها، ‌جفت‌های کروموزومی آنها به مبادله اطلاعات ژنتیکی در فرایندی موسوم به نوترکیبی می‌پردازند.

این نوترکیبی به سلولها در ترمیم اشتباهات ژنتیکی و مخلوط کردن و تطبیق ژنها کمک می‌کند؛ اما برخلاف دیگر 45 کروموزوم حامل اطلاعات ژنتیکی، کروموزوم جنسی Y نر از جفت تطبیقی برای فرایند نوترکیب برخوردار نیست. این کروموزوم در عوض با یک کروموزوم X جفت می‌شود که در زمان تقسیم از هیچ همراهی برای نوترکیب برخوردار نیست.

در این حالت است که کروموزوم Y امروزی تنها سه درصد از ژنهایی را که در ابتدای زمان تقسیم از کروموزوم X در 200 میلیون تا 300 میلیون سال پیش برخوردار بوده، در اختیار دارد. این یافته منجر به این تصور شد که کروموزوم نر ممکن است در صدها هزار یا میلیونها سال آینده کاملا از بین رفته و شاید مردان را نیز با خود ببرد.

اما تحقیقات جدید دانشمندان بر روی ژنوم یک میمون دنیای کهن که اجداد آن در 25 میلیون سال قبل از انسانها جدا شده‌اند، نشان داد که در گزارش‌های تحلیل کروموزوم مبالغه شده و در حقیقت دو کروموزوم جنسی کاملا شبیه هم هستند.

به گفته محققان اگرچه تا چند هزار سال پیش تحلیل این کروموزوم به سرعت صورت می‌گرفت، اما پس از آن کاملا تثبیت شد.

دانشمندان، دلیل ثبات موضوع یاد شده را حقیقتی خوانده‌اند که بر اساس آن، این کروموزوم دیگر قادر به از دست دادن ژن بیشتر بدون حذف کامل آن نیست. به عبارت دیگر، ژن‌های باقی مانده بر روی این کروموزوم به قدری حیاتی هستند که از دست دادن آنها ممکن است به قیمت نبود حیات موجود تمام شود.

این دانشمندان اکنون قصد دارند به توالی ژنوم پستانداران دورتر از انسان مانند موشها و بوزینه‌ها بپردازند تا بتوانند سیر تکاملی کروموزوم نر را تا پیشتر از این میمون نیز دنبال کنند.




موضوع مطلب : علم و فناوری, علم و فناوری, پزشکی و بهداشتی

چهارشنبه 90 اسفند 10 :: 8:0 عصر

رزماری یکی از گیاهان دارویی سنتی و متنوعی است که از آنها روغن‌های حیاتی بدست می‌آید اما هنوز دقیقا معلوم نیست که این گیاهان چه تاثیری روی رفتارهای انسانی دارند.

روغن رزماری

 

‌این بار در یک آزمایش جدید متخصصان علوم پزشکی در انگلیس دریافته‌اند که نوعی ترکیب موجود در روغن رزماری می‌تواند عملکرد مغزی را بهبود بخشیده و کارآیی مغز را تقویت کند.

متخصصان مرکز مطالعات مغز، کارایی و تغذیه در دانشگاه نورتومبریا در انگلیس با انجام این آزمایش به بررسی فارماکولوژی یکی از ترکیبات شیمیایی اصلی گیاه رزماری موسوم به 1، 8- سینئول پرداخته‌اند.

به گزارش سایت اینترنتی لوموسیتی، این متخصصان نوع عملکرد ذهنی و تغییرات خلقی را در 20 شرکت کننده، همزمان با استشمام اسانس رزماری به دقت بررسی کردند.

نتایج این آزمایش‌ها برای اولین بار نشان داد که استشمام این اسانس و در نتیجه افزایش غلظت ترکیب 1، 8- سینئول در خون شرکت کنندگان موجب بالا رفتن قدرت تمرکز آنها شد که به نوبه خود نشان دهنده بهبود توان ذهنی است.

جزئیات این آزمایشات در مجله‌ «پیشرفت‌های درمانی و فارماکولوژی روانی» ارائه شده است.




موضوع مطلب : علم و فناوری

سه شنبه 90 اسفند 9 :: 5:34 عصر

دیرینه‌شناسان با بررسی فسیل اسب‌ها دریافته‌اند رابطه مستقیمی میان کوچک شدن اندازه پستانداران و افزایش گرمای زمین وجود دارد.

اسب - سگ - پستاندار

 

محققان دانشگاه فلوریدا و نبراسکا برای بررسی آثار تغییرات دمایی بر پستانداران، روند تکامل اسب‌ها از 65 میلیون سال قبل را با استفاده از فسیل این حیوانات مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

به گفته دکتر «جاناتان بلاچ» از محققان موزه تاریخ طبیعی فلوریدا، با گرمتر شدن دمای زمین، اندازه پستانداران نیز کوچک‌تر می شود و بالعکس با سرد شدن دما اندازه پستانداران بزرگ‌تر می‌شود.

اندازه اسب‌های اولیه حدودا به اندازه یک سگ کوچک بوده است و پس از نخستین پیدایش، اندازه این حیوان کوچک‌تر شده بود و در مقطعی با سرد شدن هوا اندازه این حیوانات بطور چشمگیری افزایش پیدا کرد.

محققان پیش از این دریافته بودند که اندازه پستانداران در زمان گرم بودن هوا کوچک بوده است؛ ‌اما مشخص نشده بود که تغییر اندازه پستانداران ارتباط مستقیمی با سرد شدن و گرم شدن هوا دارد.

اولین گونه اسب شناخته شده موسوم به Sifruhippus‌ در دوره پالئوسن-الئوسن می‌زیسته است. در این دوره پدیده گرم شدن زمین 175 هزار سال بطول انجامید که درپی آن با افزایش دی اکسید کربن، دما هوا بین 10 تا 20 درجه افزایش یافت.

بررسی فسیل‌های جمع‌آوری شده از منطقه Wyoming"s Bighorn نشان می‌دهد، در روند تکاملی اسب‌های Sifruhippus و در طول یک دوره 130 هزار ساله، وزن حیوان از 5.44 کیلوگرم به 3.85 کیلوگرم در اندازه یک گربه خانگی کاهش یافته است، اما در طول 45 هزار سال بعد و با سرد شدن هوا وزن حیوان به 6.8 کیلوگرم افزایش یافت.

نتایج تحقیقات همچنین نشان می‌دهد، در اثر تغییرات دمایی و گرم شدن هوا یک سوم پستانداران کوچک‌تر از اندازه اصلی خود شده اند.

دکتر «راس سکورد» از محققان دانشگاه نبراسکا تأکید می‌کند: این تحقیقات وقوع تغییرات دمایی در منطقه Wyoming را نشان می دهد و بزرگترین رکوردی است که در خصوص تغییرات دمایی در نقطه‌ای از جهان به ثبت رسیده است و نتایج این یافته این سوال را مطرح می‌کند که تغییرات دمایی چه آثاری بر حیوانات در آینده خواهد داشت.

همچنان تردیدهایی نسبت به این موضوع وجود دارد که آیا گرم شدن هوا طی چند دهه اخیر مانند دوره پالئوسن-الئوسن بر اندازه پستانداران در آینده تأثیر مشابهی خواهد گذاشت.




موضوع مطلب : علم و فناوری

سه شنبه 90 اسفند 9 :: 5:32 عصر

فوق تخصص جراحی سرطان های دستگاه ادراری گفت: ماده لیکوپن که در پی پختن گوجه فرنگی ایجاد می شود از بروز سرطان پروستات جلوگیری می کند.

گوجه فرنگی

 

صمد هژیر در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: رب گوجه فرنگی و سس گوجه نیز حاوی لیکوپن بوده و می تواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند.

وی یادآور شد: مصرف ماهی، ویتامین E، سلنیوم و امگا 3 می تواند در پیشگیری از این سرطان نقش داشته باشد.

هژیر تصریح کرد: سرطان پروستات از جمله سرطان‌های شایع درمیان مردان بوده و به منظور تشخیص زودرس و درمان آن باید در صورت مشاهده هرگونه علامت هرچه سریعتر به پزشک مراجعه شود.

وی، علامت مشخصه سرطان پروستات را تغییر در دفع ادرار عنوان کرد و افزود: همه مردان پروستات دارند و پروستات مردان از چهل سالگی بزرگ می‌شود و برخی از این موارد می‌تواند سرطانی شود.

فوق تخصص سرطان های دستگاههای ادراری و جراحی سرطان های پروستات، با یادآوری اینکه اغلب سرطان های پروستات حتی پیش از بروز علایم بالینی با انجام آزمایش قابل تشخیص و درمان هستند، تاکید کرد: اگر بتوان خطرات این بیماری را به مردم گوشزد کرد، می‌توان با مراجعه به موقع و تشخیص به موقع، این بیماری را درمان کرد.




موضوع مطلب : علم و فناوری

سه شنبه 90 اسفند 9 :: 5:31 عصر

تحقیقات جدید در آمریکا نشان می دهد که برخی از مواد شیمیایی در طبیعت از تاثیر واکسن های کودکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماریها در آینده می کاهد.

واکسن زدن

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه جمعیت پزشکی آمریکا، پژوهشگران درتحقیقات خود به طور مشخص روی ترکیبات پرفلور متمرکز شدند که در ساخت ظروف تفلون، بسته بندی غذاهای فست فود و پوشاک ضد لک درکنار بسیاری دیگر از تولیدات بکار می رود.

این تحقیقات نشان داد کودکانی که میانگین بالای این ترکیبات در بدن آنها یافته شده است؛ بعد از واکسن زدن به صورت بهینه واکسن نشده اند.

دکتر فیلیپ گراندگین کارشناس بهداشت محیط دانشگاه هاروارد در بوستن آمریکا گفت: واکسن های معمول کودکی عامل اساسی پیشگیری از بیماریها هستند و باید تاثیر منفی ترکیبات پرفلور را به عنوان یک تهدید برای بهداشت و سلامت عمومی در نظر گرفت.

پژوهشگران در تحقیقات خود چگونگی تاثیرپذیری سیستم دفاعی بدن از ترکیبات پرفلور را ارزیابی کرده و اطلاعات مربوط به برنامه واکسن 587 کودک دانمارکی را که در یک روستا از طریق صید ماهی امرار معاش می کردند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

بدن این کودکان از طریق مصرف ماهی از ترکیبات پرفلور تاثیر پذیرفته بود و آنها درسن پنج و هفت سالگی واکسن های کزاز و دیفتری را دریافت کرده بودند.

این تحقیقات نشان داد افزایش یک برابری میزان ترکیبات پرفلور در خون تاثیر این واکسن ها را به نصف کاهش داد.

گراندگین گفت: این بدان معناست به بدن به اندازه کافی پادتن برای دفاع دربرابر بیماریها در اختیار ندارد.

نتایج تحقیقات صورت گرفته در گذشته در آزمایشگاهها و محیط خشکی نگران کننده بود زیرا این ترکیبات چه بسا باعث بروز بیماریهای مختلفی نظیر سرطان، مسمومیت کبد و تاثیر بر عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

یکی از مهم ترین مضرات ورود مواد نچسب مانند پرفلور به بدن، ایجاد مشکلات باروری در خانم ها و آقایان است البته مطالعات محققان دانمارکی نشان داده  که مردان با مصرف این مواد بیشتر در خطر ناباروری هستند.

لذا توصیه می شود خانم ها به جای استفاده از ظروف تفلون، در ظرف های استیل ضد زنگ بدون روکش، پیرکس، چدنی یا سفالی آشپزی کنند.

این مواد در برخی ظروف یک بار مصرف رستوران ها و پاکت های ذرت مایکروویوی هم وجود دارند.




موضوع مطلب : علم و فناوری

سه شنبه 90 اسفند 9 :: 4:1 عصر

درست نیست که تنها بر اساس اسم در مورد مردم قضاوت کنیم، اما این کار را انجام می‌دهیم. ما افرادی را که اسمشان ساده‌تر است، دوست‌داشتنی‌تر می‌بینیم. این افراد حتی موفق‌تر می‌شوند و درآمد بیشتری دارند!

وقتی اسم فردی را می‌شنوید که اصلا او را نمی‌شناسید،‌ در مورد او چه فکر می‌کنید؟ البته به نظر اصلا درست نمی‌رسد که بخواهیم بر اساس تنها اسم افراد در مورد آن‌ها قضاوتی داشته باشیم. اما مطالعات نشان می‌دهند که مغز به هر حال این کار را می‌کند.

 به گزارش وایرد , مطالعات جدید حاکی از آن است که هر چه تلفظ اسم یک نفر ساده‌تر باشد، مردم با احتمال بالاتری او را دوست خواهند داشت. آدام التر، روانشناس دانشگاه نیویورک و از محققین این مطالعه می‌گوید:‌ «وقتی بتوانیم بخشی از اطلاعات را ساده‌تر پردازش کنیم و آن را راحت‌تر بفهمیم، آن را بیشتر دوست خواهیم داشت.» 
این ایده که مغز اطلاعاتی را بیشتر دوست دارد که در استفاده ساده باشند، در واقع به دهه 1960 / 1340 برمی‌گردد، زمانی که محققین دریافتند مردم به تصاویری از حروف چینی بیشترین علاقه را نشان می‌دهند که قبلا بارها و بارها آن را دیده باشند. از آن زمان محققین سایر نقش‌هایی را که یک اسم می‌تواند بازی کند، مورد بررسی قرار داده‌اند، این که چه‌طور یک اسم روی قضاوت ما تاثیر می‌گذارد و این تاثیر به چه میزان است.

برای مثال، برخی مطالعات نشان دادند که مردم می توانند تا حدی تنها با دانستن اسم کوچک یک نفر، میزان درآمد و میزان تحصیلات او را پیش‌بینی کنند.

احتمالا دوران کودکی غنی‌ترین حوزه برای مطالعه در مورد اسم‌هاست: برای پسرهایی که اسم‌های دخترانه دارند، تعلیق در دوران مدرسه با احتمال بالاتری اتفاق می‌افتد. به علاوه هر چه اسم یک کودک غیرمعمول‌تر باشد، احتمال بیشتری دارد که مرتکب کار خلافی شود. 
در سال 2005 / 1384، التر و همکارانش در مورد این که چه‌طور راحتی تلفظ اسم شرکت‌ها روی عملکرد آن‌ها در بازار بورس تاثیر می‌گذارد مطالعه کردند. جدا از همه تاثیرهای مشهود، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که سهام شرکت‌هایی که اسمشان راحت‌تر تلفظ می‌شود در مقایسه با شرکت‌هایی که اسم سختی دارند، بهتر داد و ستد می‌شود.
 
التر در این‌باره می‌گوید:‌ «کمّی‌سازی این تاثیر معمولا خیلی خیلی دشوار است چون به میزان بسیار زیادی به زمینه بستگی دارد. ولی وجود دارد و قابل اندازه‌گیری است. نمی‌‌توانید از آن اجتناب کنید.»
 
اما تلفظ نام چه‌قدر روی ادراک ما از افراد تاثیر می‌گذارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال، التر و همکارانش سیمون لهام و پیتر کوال از دانگشاه ملبورن پنج مطالعه انجام دادند.

در مطالعه اول،‌ از 19 زن و 16 مرد که همگی دانشجو بودند، خواسته شد 50 نام خانوادگی را بر اساس سختی و آسانی تلفظ و نیز این که چه‌قدر از آن خوششان می‌آید، ارزیابی کنند. در مطالعه دوم، 17 زن و 7 مرد دانشجو باید به نامزدهای سیاسی فرضی تنها بر اساس اسمشان رای می‌دادند. در مطالعه سوم، از 55 زن و 19 مرد دانشجو خواستند به نامزدهای فرضی رای بدهند که هم نام آن‌ها را می‌دانستند و هم مقداری اطلاعات در مورد موقعیت سیاسی آن‌ها داشتند.

در مجموع محققین به این نتیجه رسیدند که راحتی تلفظ یک اسم، بدون در نظر گرفتن طول آن یا این که چه‌قدر خارجی به نظر برسد، در تعیین مورد علاقه بودن بیشترین سهم را دارد. سادگی تلفظ حدود 40 درصد از دوست‌داشتنی‌ بودن را شکل می‌دهد.
البته به گفته خود التر، این موقعیت‌ها هیچ‌کدام واقعی نبودند و در دنیای واقعی، عوامل متعدد دیگری وجود دارند که بر دوست‌داشتنی بودن موثر هستند.

در مطالعات اخیر، گروه التر می‌خواستند به درک بهتری از تاثیر سادگی تلفظ اسم در محیط خارج از آزمایشگاه برسند. آن‌ها اسم 500 وکیل را به طور تصادفی انتخاب کردند و سادگی تلفظ نام آن‌ها و میزان دوست‌داشتنی بودنشان را ارزیابی کردند. وقتی این نتایج را با سابقه دانشگاهی،‌ میانگین درآمد و جایگاه حقوقی واقعی این وکلا مقایسه کردد، همبستگی اندک اما قابل توجهی مشاهده شد.

به نظر می‌رسد دست‌کم در این مطالعه، 1.5 درصد از موفقیت وکلا به سادگی تلفظ نام آن‌ها بستگی دارد. التر در این‌باره می‌گوید:‌ «البته این خیلی کم‌تر از آن 40 درصد است و ما واقعا نمی‌دانیم کدام وکیل شایسته‌تر است در حالی که شایستگی قطعا بیشترین تاثیر را در موفقیت دارد. با این حال، هنوز هم اسم مهم است.»

این نتایج روی خود التر تاثیر گذاشته است. وی تصمیم دارد وقتی بچه‌دار شد، برای آن‌ها اسم‌های ساده انتخاب کند!

کودک - بچه

یعنی چی؟میگم... یه سوالترسیدم , به نظر شما تلفظ اسم من (بنیامین) سخته یا آسون ؟؟!!!دلم شکست




موضوع مطلب : علم و فناوری

سه شنبه 90 اسفند 9 :: 3:59 عصر

یک متخصص تغذیه با بیان این که جویدن آدامس به لحاظ عمل فیزیکی ماهیچه‌های جوشی صورت و همچنین ترشح غدد بزاقی مستلزم صرف کالری است، گفت: آدامس کالری سوز و لاغر کننده است، اما نباید فراموش کرد که هیچ راهی برای گریز از رعایت یک رژیم غذایی سالم وجود ندارد و جویدن آدامس به تنهایی نمی‌تواند در کنترل وزن موثر واقع شود.

آدامس چربی سوز و لاغر کننده

 

دکتر تیرنگ نیستانی در گفت وگو با ایسنا، درباره فواید و مضرات جویدن آدامس ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که وزن ماحصل ارتباط میان دخل و خرج انرژی است.

به عبارت ساده‌تر اگر دخل انرژی یعنی آن چیزی که وارد بدن می‌شود از خرج آن یعنی مقدار کالری که می‌سوزانیم، بیشتر باشد مازاد انرژی به شکل بافت چربی ذخیره می‌شود.

این متخصص تغذیه در ادامه اظهار کرد: جویدن آدامس مقداری کالری صرف می‌کند، اما باید توجه کرد اگر آن‌ میزان از انرژی که وارد بدن می‌شود، همچنان بیشتر از مقدار انرژی باشد که می‌سوزانیم، جویدن آدامس به تنهایی کمکی نخواهد کرد.

وی افزود: در واقع هیچ راهی برای گریز از رعایت یک رژیم غذایی سالم وجود ندارد و جویدن آدامس به تنهایی نمی‌تواند در کنترل وزن موثر واقع شود.

نیستانی ضمن تاکید بر این‌که آدامس‌های حاوی قند و ترکیبات شیرین کننده از نظر بهداشت و اینکه کالری وارد بدن می‌کنند و همچنین به دلیل نقشی که در پوسیدگی دندان‌ها دارند مناسب نیستند، گفت: آدامس‌های فاقد قند مشکلی از نظر پوسیدگی دندان ایجاد نمی‌کنند و سالم تر هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: استفاده از این آدامس‌ها به کاهش پوسیدگی دندان‌ها کمک چندانی نمی‌کنند چرا که کاهش پوسیدگی دندان‌ منوط به رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف غذاهای سالم‌تری است که ضریب پوسیدگی کمتری دارند.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این پرسش که آیا بلعیدن آدامس خطرناک است، عنوان کرد: بلعیدن آدامس نمی‌تواند خطرناک باشد، مگر آن که مجاری تنفسی را مسدود کند که آن هم مختص آدامس نیست و هر شیء خارجی دیگری که راه تنفسی را ببندد می‌تواند خطرآفرین باشد.

وی اضافه کرد: آدامس قابلیت هضم ندارد. فیبر و بسیاری از مواد غذایی دیگر نیز هضم نمی‌شوند و صرف هضم نشدن یک ماده، دلیل بر خطرناک بودن آن نیست چرا که در نهایت دفع می‌شود.




موضوع مطلب : علم و فناوری

سه شنبه 90 اسفند 9 :: 3:49 عصر
<   <<   6   7   8   9   >   
درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 165
  • بازدید دیروز: 98
  • کل بازدیدها: 16865392
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است