سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

افراد مبتلا به بیماری خفیف عروقی که باعث صدمه به شبکیه چشم می‌شود بیشتر احتمال دارد که دچار مشکلات تفکر و مهارت‌های حافظه‌ای شوند، زیرا این بیماری عروقی ممکن است مغز را نیز دچار مشکل کند.

مغز سالم در چشم سالم است !

 

صدمه به شبکیه، رتینوپاتی نامیده می‌شود و با توجه به این مطالعه، این آسیب خفیف عروقی به اندازه‌ای نیست که علائم قابل توجهی ایجاد کند.

Mary Haan نویسنده این تحقیق ازدانشگاه کالیفرنیا گفت: مشکلات عروق خونی کوچک در چشم ممکن است نشانه‌ای از وجود مشکل در رگ‌های خونی مغز باشد که می‌تواند منجر به مشکلات شناختی و تفکری شود و این موضوع می‌تواند بسیار مفید باشد، زیرا غربال‌گری ساده چشم می‌تواند خطر بروز مشکلات سلامت مغز و عملکرد آن را به ما زودتر نشان دهد .

دراین مطالعه 511 زن با سن به طور متوسط  69 سال شرکت داشتند. این زنان به طور سالانه تحت آزمون‌های تفکر و مهارت‌های حافظه‌ای طی 10 سال قرار گرفتند و سلامت چشم آنها طی چهار سال و اسکن مغز آنها طی هشت سال در زمان مطالعه آزمایش و مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، درمجموع 39 زن  یا 7.6 درصد رتینوپاتی داشتند. این زنان مبتلا به رتینوپاتی به طور متوسط  نمرات پایین‌تری در آزمون‌های شناختی نسبت به زنان دیگر به دست آوردند.

زنان مبتلا به رتینوپاتی همچنین دارای مناطق بیشتری از آسیب عروق کوچک درون مغز بودند، حجم آسیب درآنها 47 درصد بزرگ‌تر از مناطق آسیب دیده در زنان فاقد رتینوپاتی بود و در لوب آهیانه مغز نیز، زنان مبتلا به رتینوپاتی 68 درصد حجم آسیب بیشتری داشتند.

این نتایج حتی پس از تعدیل فشار خون بالا و دیابت، که می‌تواند عاملی برای بیماری‌های مربوط به عروق چشم و مغز باشد نیز بدون تغییر بود ضمن این‌که در تست بینایی، زنان مبتلا به رتینوپاتی نمرات مشابهی نسبت به زنان سالم  نشان دادند.




موضوع مطلب : علم و فناوری, پزشکی و بهداشتی

شنبه 90 اسفند 27 :: 2:10 عصر

پس از شناسایی امکان آسیب استخوانی و ماهیچه‌‌یی به فضانوردان طی سفرهای طولانی مدت فضایی، اکنون دانشمندان موفق به کشف شواهدی از امکان بروز مشکلات بینایی نیز در این سفرها شده‌اند.

 

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس در هوستون با استفاده از ام‌آرآی به بررسی چشم و مغز 27 فضانورد که میانگین 108 روز را در شاتل‌های فضایی ناسا و یا ایستگاه فضایی بین‌المللی گذرانده اند پرداخته و با ناهنجاری‌های اپتیکال مشابه با بیماران دچار فشار داخل جمجمه‌ای روبرو شدند.

مشکلات چشمی در کمین فضانوردان 

این ناهنجاری‌ها که در پی مواجهه فزاینده با میکروگرانش ایجاد شده، می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر مکانیزم پاسخخگو برای فشار داخل جمجمه‌ای در بیماران عادی کمک کند.

مشکلات فیزیکی مرتبط با سفرهای فضایی در میان داوطلبان بسیار زیاد و متنوع بود. برای مثال 9 نفر از این 27 فضانورد به نمایش گسترش فضای مایع مغزی نخاعی در اطراف عصب بینایی پرداخته و شش تن دیگر دچار عارضه مسطح شدن بخش پشت کره چشمی بودند.

همچنین چهار فضانورد دچار تحدب عصب نوری بوده و تغییراتی در غده هیپوفیز و اتصالات آن به مغز در سه فضانورد دیگر مشاهده شد.

این ناهنجاری‌ها با نمونه‌های مشاهده شده در فشار داخل جمجمه‌‌یی بی‌علت مشابه بودند. این فشار باعث متورم شدن اتصال میان عصب نوری و کره چشم می‌شود.

پیش از این دانشمندان دریافته بودند که اقامت شش ماهه فضانوردان در ایستگاه فضایی می‌تواند منجر به فقدان ماده معدنی درون استخوان و آتروفی عضلانی شود. در حقیقت فضانوردان اکنون در مدار برای کاهش این تاثیرات به انجام ورزشهای خاص می‌پردازند.




موضوع مطلب : علم و فناوری, پزشکی و بهداشتی

شنبه 90 اسفند 27 :: 2:9 عصر

یک متخصص تغذیه با اشاره به فرآوری آجیل‌های مانده به کمک رنگ‌های مصنوعی توسط برخی عرضه‌کنندگان سودجو، می‌تواند منجر به بروز حساسیت‌ و آلرژی‌های شدید پوستی در افرادی که زمینه آلرژی دارند شود، گفت: همچنین اگر آجیل مانده و قارچ‌زده باشد، ممکن است منجر به تولید سم آفلاتوکسین در بدن شود که در ابتلا به سرطان کبد نقش مهمی دارد.

آجیل‌ مانده عامل آلرژی‌ های پوستی

 

دکتر سیدضیاء‌الدین مظهری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این ‌که پیش از فرا رسیدن تعطیلات، برخی سودجویان بی‌انصافی کرده و آجیل‌های مانده یا کرم‌ زده را با رنگ‌های غیرمجاز به صورت جداگانه یا مخلوط با آجیل‌های تازه، عرضه می‌کنند، خاطرنشان کرد: مصرف این آجیل‌ها علاوه بر اضافه‌وزن، می‌تواند ضررهای زیادی برای بدن به دنبال داشته باشد.

مظهری درباره رنگ‌های غیرمجازی که به آجیل‌ها اضافه می‌شود، ‌اظهار داشت: رنگ‌هایی که به مواد غذایی افزوده می‌شود باید پایه تغذیه‌ای نظیر بتاکاروتن طبیعی، پوست انار و مانند آن داشته باشد؛ در حالی که در رنگ‌های مصنوعی از فلزات سنگین چون جیوه و سرب استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: این رنگ‌های مصنوعی در افرادی که زمینه آلرژی دارند، می‌تواند منجر به بروز حساسیت و آلرژی‌های شدید پوستی شود. همچنین اگر آجیل‌مانده و قارچ‌زده باشد، ممکن است منجر به تولید سم آفلاتوکسین در بدن شود که در ابتلا به سرطان کبد نقش مهمی دارد.

مظهری همچنین با بیان این‌که آجیل‌ها سرشار از انرژی هستند، ابراز داشت: معمولا زمانی که فرد شروع به مصرف آجیل می‌نماید به علت خوش طعمی و تردی آن متوجه میزان افزایش دریافتی انرژی نمی‌شود؛ همین مساله موجب افزایش ذخایر چربی و همچنین فشارخون می‌شود.




موضوع مطلب : علم و فناوری, پزشکی و بهداشتی

سه شنبه 90 اسفند 16 :: 4:58 عصر

نشستن زیاد شما را می کشد!

پزشکی در کلینیک "مایو" روچستر بیماری هایی که در اثر نشستن بیش از اندازه به وجود می آیند و به "بیماری نشستن" شهرت دارند را با عوارض جانبی سیگار کشیدن برابر می دانند.

 

"جیمز لوین" در مطالعه ای جدید در شرکتی کوچک در مینیاپلیس 30 میز کار را به گونه ای تغییر دادند که کارمندان می توانستند در حین کار هم بنشینند و هم بایستند. لوین خود سالها در حین کار کردن بر روی تردمیل راه می رفته است.

لوین در گزارش مطالعه جدید خود نوشته است که محققان نشستن طولانی مدت را با بیماری های مختلف و مرگهای زودهنگام به خاطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط می دانند.

در یکی از این مطالعات شخص شد احتمال مرگ افراد بزرگسالی که بیش از چهار ساعت در مقابل تلویزیون می نشینند، در اثر نارسایی های قلبی عروقی به نسبت بزرگسالانی که کمتر از دو ساعت در برابر تلویزیون می نشینند 80 درصد خواهد بود.

بر اساس گزارش تلگراف، این خطر مستقل از دیگر خطرات مرگ آوری مانند سیگار کشیدن یا رژیم نامناسب غذایی است.

به گفته لوین، راه حل این تهدید جدی ایستادن است، زیرا در هنگام ایستادن سه برابر نشستن کالری مصرف می شود و فعالیتهای ماهیچه ای که با ایستادن درگیر هستند منجر به سوختن انرژی بیشتری خواهند شد. مطالعه ای دیگر نشان داده است که قند خون با کاهش پیدا کردن فعالیت رو به افزایش می گذارد.




موضوع مطلب : علم و فناوری, پزشکی و بهداشتی

سه شنبه 90 اسفند 16 :: 3:0 صبح

دانشمندان موفق به ابداع نانو راکتهایی شده اند که در آینده می توانند از باکتری ها به عنوان سوخت استفاده کرده و برای انتقال دارو و یا انجام میکروجراحی های روباتیک به کار گرفته شوند.

 

این ساختارهای کاسه مانند چهار برابر ابعاد ویروس HIV هستند و می توانند در آینده به صورت خودکار از باکتری ها به عنوان سوخت استفاده کرده و برای حرکت خود انرژی رانشی ایجاد کنند.

باکتری ها سوخت انتقال دارو می شوند

به گفته محققان دانشگاه "ردبود" هلند این ساختار مشابه یک راکت یا موتور جت کوچک است. این ساختار به نوعی متفاوت از هسته کاتالیزوری و پوسته خارجی مجهز است و می توان از آن برای انتقال دارو استفاده کرد و یا در آینده ای دور از آنها به عنوان جراحهای روباتیک ریزی در میان عروق خونی استفاده کرد.

با این وجود این ابزار کوچک چالشهای زیادی را تا زمان تکمیل شدن در پیش رو دارد، برای مثال باید در محیطی حرکت کنند که ارتعاشات مولکولها بتوانند این ساختارها را در مسیر درست قرار دهند و همچنین باید برای سلولهای بدن آسیب زا نباشند.

از آنجایی که هر نوع سوخت داخلی در این موتورها به سرعت پایان خواهد یافت، این موتورها باید در مسیر حرکت خود ماده ای را به عنوان سوخت مورد استفاده قرار دهند.

برای ساخت این نانوموتورها، محققان از پلیمری استفاده کردند که می تواند به صورت خود به خودی به شکل کُره ای با وسعت 350 نانومتر در بیاید. این کره تا زمانی که حلال ارگانیک آن حفظ شود قابلیت انعطاف خود را نگه خواهد داشت، پس از اتمام این ماده کره به شکل دانه ای پلاستیکی درخواهد آمد.

این ساختارها در حال حاضر برای انتقال دارو مورد استفاده قرار می گیرند اما اکنون محققان توانسته اند موتوری را درون این کره ها قرار داده و به آنها توانایی حرکت بدهند. محققان برای ایجاد شکلی کاسه مانند در کره به منظور به دام انداختن منبع سوخت، پیش از اتمام ماده حلال بر روی آن حفره ای ایجاد کردند. این حفره می تواند ذرات پلاتین را به دام بیاندازد.

زمانی که این ساختارهای کاسه مانند به همراه قطره ای از پروکسید هیدروژن درون آب قرار می گیرد، پلاتین موجود در کاسه پروکسید هیدروژن را تجزیه می کند و رشته ای از حبابهای اکسیژن آزاد می شود و برای حرکت این نانوساختارها انرژی رانشی ایجاد می کند.

بر اساس گزارش وایرد، با این همه این موتورهای کوچک هنوز برای استفاده و آزمایش آمادگی ندارند زیرا از سرعت بسیار کمی برخوردارند و از سویی دیگر پروکسید هیدروژن برای بیشتر نسوج زیستی ماده ای سمی به شمار می رود.




موضوع مطلب : علم و فناوری, علم و فناوری, پزشکی و بهداشتی

جمعه 90 اسفند 12 :: 9:0 صبح

دانشمندان آمریکایی در بررسیهای خود دریافتند که بیش فعالی مغز می تواند یکی از علائم بیماری افسردگی باشد.

 

محققان دانشگاه کالیفرنیا با بررسی مغز افراد افسرده نشان دادند که میان فضاهای مختلف مغز به ویژه آنها که مسئول کنترل و تنظیم خلق و خو هستند حداکثر اتصال وجود دارد.

شایع ترین علائم بالینی افسردگی عبارتند از اضطراب، عدم تمرکز، اختلال حافظه و اختلالات خواب. تاکنون دانشمندان بسیاری مغز را برای کشف فضاهای مسبب علائم افسردگی رصد کرده اند. اما ترکیب علائم مختلف در این بیماری، محققان کالیفرنیایی را برآن داشت تا پیشنهاد دهند علائم چندگانه افسردگی می توانند با عملکرد بد اتصالاتی ارتباط دارد که مناطق مختلف مغز را به هم ربط می دهند.

به این ترتیب، برای اولین کشف کردند افراد افسرده دارای یک مغز بیش فعال هستند که در آن فضاهای مختلف حداکثر اتصال را با هم دارند.

در این تحقیق، محققان اتصالات کاربردی مغز در 121 بزرگسال مبتلا به اختلال افسردگی ماژور (MDD) را بررسی کردند و شدت سیگنالهای الکتریکی (امواج مغزی) برانگیخته از مغز این افراد را به منظور مطالعه درباره شبکه های مغز میان مناطق مختلف اندازه گیری کردند.

این محققان دریافتند که افراد افسرده دارای افزایش شدت امواج مغزی در تمام بسامدهای فعالیت الکتریکی هستند و عملکرد بد در شبکه های مختلف مغز را نشان می دهند.

براساس گزارش مدیکال اکسپرس، به ویژه نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که ریتمهای مغزی در برخی از این شبکه ها ترشح سروتونین و سایر مواد شیمیایی مغز را که به کنترل خلق و خو کمک می کنند ترشح می کنند.




موضوع مطلب : علم و فناوری, علم و فناوری, پزشکی و بهداشتی, پزشکی و بهداشتی

جمعه 90 اسفند 12 :: 8:0 صبح

محققان ایرانی عامل اخلال در سلول‌های بنیادی را کشف کردند
روزنامه ایران:
محققان دانشگاه تربیت مدرس با بررسی تغییرات سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان موش در طول دوره کشت، موفق به شناسایی نوعی تقسیم جدید در دوره نهفتگی این سلول‌ها شدند که می‌تواند به بروز اختلالات کروموزومی در این سلول‌ها منجر شود. ناصر احمدبیگی لاهیجانی، دانشجوی دکترای هماتولوژی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: ‌خصوصیات ویژه سلول‌های بنیادی مزانشیمی آنها را به ابزار قدرتمندی در سلول درمانی و مهندسی بافت تبدیل کرده و در این رابطه، مدل‌های موشی و سلول‌های بنیادی مشتق از آنها در تحقیقات پیش‌بالینی کاربرد فراوانی دارند.

محققان ایرانی عامل اخلال در سلول‌های بنیادی را کشف کردند




موضوع مطلب : علم و فناوری, پزشکی و بهداشتی

پنج شنبه 90 اسفند 11 :: 9:43 عصر
<   <<   6   7   8   9   >   
درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 152
  • بازدید دیروز: 98
  • کل بازدیدها: 16865379
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است