سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

سازمان فضایی اروپا قصد دارد با استفاده از یک چاپگر سه بعدی، پایگاهی را از مواد موجود در ماه بر روی این قمر بسازد.

 

شرکت‌های صنعتی از جمله شرکت "فاستر + شرکا" برای آزمایش امکان چاپ سه بعدی با استفاده از خاک ماه به سازمان فضایی اروپا پیوسته‌اند.

"لورن پامباگوان" مجری این تحقیقات از سازمان فضایی اروپا گفت: انسان توانسته با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی زمینی، ساختارهای کاملی تولید کند. اکنون تیم صنعتی ما در حال بررسی آن است که آیا می‌تواند در اقدامی مشابه از این فناوری برای ساخت زیستگاه‌هایی بر روی ماه استفاده کند یا خیر.

این پایگاه به شکل یک گنبد با دیواره‌ای از ساختار سلولی طراحی شده که تحمل وزن بالایی دارد و می‌تواند از فضانوردان در برابر میکروسیارک‌ها و پرتوهای فضایی محافظت کند.

یک ساختار سلول بسته توخالی- که یادآور ساختار استخوان پرنده است - ترکیبی مناسبی را از نظر وزن و استحکام محسوب می‌شود.

برای این آزمایش، شرکت انگلیسی مونولیت از چاپگر D شکل خود با یک آرایه چاپگر سرشیلنگ‌دار قابل حمل و نقل بر روی یک چارچوپ 20 فوتی استفاده کرد تا یک محلول قابل چسبیدن را بر روی مواد سازنده شن مانند اسپری کند.

انریکو دینی بنیانگذار مونولیت گفت: نخست می‌بایست مواد ماه شبیه‌سازی شده را با اکسید منیزیم ترکیب می‌کردیم. این امر موجب شکل‌گیری آن به صورت کاغذ و در نتیجه امکان چاپ آن می‌شد.

سپس برای "جوهر" از ساختاری از نوعی نمک چسبنده استفاده کردیم که مواد را به یک ماده جامد سنگ مانند تبدیل کرد.

در این آزمایش این چاپگر توانست یک ساختار 1.5 تنی را از خاک شبیه سازی شده ماه بسازد.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 بهمن 18 :: 9:30 عصر

جشنواره علمی گوگل 2013 که یک رقابت علمی آنلاین بین دانش‌آموزان 13 تا 18 ساله در سراسر جهان بوده، هفته گذشته آغاز شد.

 

جوایز این رقابت که در ماه سپتامبر اعطا خواهد شد شامل یک بورسیه 50 هزار دلاری از گوگل، یک سفر به جزیره گالاپاگوس با تیم کاوش نشنال جئوگرافیک، سفر به بزرگترین برخورددهنده جهان در سرن و جوایز دیگر است.

ارسال پروژه‌های تغییر دهنده جهان برای این رقابت تا 90 روز آینده مهلت خواهد داشت که به گفته گوگل، جوانترین دانشمندان می‌توانند این کار را مانند دانشمندان با سن بیشتر انجام دهند.

سم پیتر، از اعضای تیم جشنواره علمی گوگل اظهار کرد: لوئیس بریل در سن 16 سالگی الفبای نابینایان را ابداع کرد. آدا لاولیس در سن 13 سالگی شیفته ریاضی شده و اولین برنامه رایانه‌ای را نوشت. الکساندر گراهام‌بل نیز در سن 19 سالگی آزمایشات خود بر روی صدا را آغاز کرد که به اختراع تلفن منجر شد.

وی افزود: در طول تاریخ بسیاری از دانشمندان بزرگ در سنین جوانی کنجکاوی خود در مورد علم را آغاز کرده و آنرا به سوی اکتشافات مهمی که زندگی انسان را تغییر داده، ادامه داده‌اند.

بریتنی ونگر، یک دانش‌آموز 17 ساله از فلوریدا در سال 2012 توانست جایزه برتر این جشنواره را با ابداع یک ابزار مبتنی بر رایانش ابری برای کمک به پزشکان در تشخیص دقیق‌تر سرطان پستان دریافت کند.

ونگر در آن زمان اظهار کرد: اشتیاق من برای علم در حال شکوفایی است. قصد دارم در دانشگاه وارد رشته علوم رایانه شده و در ادامه پزشک شوم.

برندگان سال گذشته با مسائلی مانند تشخیص زودهنگام سرطان پستان، ارتقای تجربه گوش دادن به موسیقی در افراد مبتلا به افت شنوایی و فهرست‌برداری از اکوسیستم موجود در آب روبرو شده بودند.

گوگل اظهار کرد: امسال امیدواریم یکبار دیگر بتوانیم الهام‌بخش اکتشافات علمی در میان جوانان و ورود داوطلبان بیشتر برای دور سوم رقابتها باشیم.

آخرین مهلت ثبت‌نام روز 30 آوریل 2013 بوده و گوگل در ماه ژوئیه یک فهرست از 90 فینالیست را که شامل 30 داوطلب از آمریکا، 30 مورد از آسیا و اقیانوسیه و 30 مورد از اروپا، خاورمیانه و آفریقا است، منتشر خواهد کرد.

در آن زمان داوران 15 فینالیست نهایی را اعلام کرده که به مقر گوگل در کالیفرنیا برای یک رویداد نهایی زنده در 23 سپتامبر(اول مهر 1392) سفر خواهند کرد.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 بهمن 18 :: 9:29 عصر

دانستنی هایی درباره @ ...

استفاده‌های جدید از @ به دنیای مجازی محدود نیست. در آمریکا برای نشان دادن مسابقه دو تیم با هم، ضمن مشخص کردن میزبان از @ استفاده می شود. مثلا NY@LA یعنی تیم NY با LA مسابقه خواهد داد و بازی در زمین LA برگزار می‌شود.

 

همه کسانی که به اینترنت دسترسی دارند، علامت @ را دیده‌اند و آن را می‌شناسند. این علامت که امروز آن را بیشتر در آدرس‌های ایمیل و یا شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم ببینیم، در خیلی جاها به عنوان سمبل اینترنت یا ارتباطات مجازی تلقی می شود.


به گزارش ایسنا نویسنده مهمان در وبلاگ یک پزشک، افزوده است: شاید فکر می‌کنید این علامت از ابداعات چند سال گذشته است و پیش از دوران کامپیوترها و ایمیل‌ها وجود خارجی نداشته؛ اما جالب است بدانیم که این علامت پیچ‌خورده، در طول قرنهای گذشته کاربرد داشته و بعضی مستندات قدمت آن را به پیش از قرون وسطی می‌رسانند. البته مردم قرون وسطی از علامت @ برای ارسال ایمیل به هم یا حتی هدایت کبوترهای نامه‌بر استفاده نمی‌کردند و این سمبل در آن زمانها استفاده‌های دیگری داشت.



نامگذاری:


در بیشتر زبانهای دنیا (از جمله فارسی) @ را مانند انگلیسی ها at یا at Sign تلفظ می‌کنند. اما بعضی زبانها هم برای آن نام خاصی دارند که معمولا یادآور حیوانات است:


در تایوان به آن موش‌کوچولو، در روسیه و ارمنستان سگ ، در هلند دم میمون، در دانمارک دم فیل و در نروژ دم گربه می‌گویند. در کشورهای دیگر هم دم انواع دیگر حیوانات از جمله خوک کاربرد دارد و بعضی کشورها هم کلماتی معادل حلزون یا پیچ و رولت برای آن استفاده می‌کنند. در اسپانیایی، پرتقالی، کاتالان و فرانسه و کمابیش انگلیسی هم کلمه آروبا کاربرد دارد. اما arroba چیست و از کجا آمده است؟


اجازه بدهید با هم به اسپانیای قدیم سفر کنیم، به زمانی که اسپانیا در دست مسلمانان بود و بسیاری کلمات عربی وارد زبان اسپانیایی شدند. از جمله کلمه الربع که واحدی بود برای اندازه‌گیری وزن. همانطور که ما در فارسی چارک (حدود 750 گرم) را داریم، اعراب هم الربع را داشتند که تقریبا معادل 11 و نیم کیلوگرم امروزی می‌شد.

این کلمه به صورت arroba وارد زبان اسپانیولی و پرتغالی شد و تا به امروز هم مورد استفاده است. اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها از نماد @ برای نمایش اختصاری arroba استفاده کردند. بعدها با ورود علامت @ به انگلستان، کلمه arroba هم وارد زبان انگلیسی شد.


ولی چه ارتباطی می‌تواند بین یک واحد وزن و ایمیل باشد؟ باید بگوییم که @ تنها به عنوان علامت وزن استفاده نمی‌شد و کاربردهای دیگری هم داشت.

 

کاربردهای قدیمی:


- حسابداران در قرون 18 و 19 از @ بعنوان علامت اختصاری each at استفاده می‌کردند. به این ترتیب @ یک a بود که داخل یک e بزرگتر نوشته می‌شد. each at اصطلاحی بود به معنای "از قرار هر کدام” که تاجران و حسابداران به کار می‌بردند مثلا ”2سیب @ 1$” یعنی دو سیب از قرار هر کدام یک دلار. در حالیکه اگر گفته می‌شد two apples at 1$ یعنی دو سیب (هر دو با هم) یک دلار.

- در قرون گذشته در مناطقی از فرانسه از علامت à (به معنای at each یا "از قرار”) برای برچسب‌گذاری کالاها استفاده می کردند. گاهی اوقات مغازه‌دارها فرانسه هم مانند برخی کشورها به سرعت قیمتها را می‌نوشتند و در نتیجه علامت à چیزی شبیه به @ از آب درمی‌آمد.



- @ می تواند ریشه‌ای یونانی هم داشته باشد؛ یعنی یک آلفای محصور در میان دایره باشد. یونانیها مدعی هستند که گاه در گذشته از علامت @ به جای کلمه αν? (آنا) استفاده می‌کردند. آنا در زبان یونانی تقریبا معادل à فرانسوی است.

- کشیشها هم در قرون وسطی از علامت @ زیاد استفاده می‌کردند، هم به عنوان اختصاری برای کلمه ad لاتین ( به معنای به، در ، درباره، با) و هم به عنوان تاکید بر حرف a مثلا در ذکر کلمه amen حرف a به صورت @ نگارش می‌شد. عده‌ای بر این باورند که @ یک a است که داخل یک D قرار گرفته و ad را نشان می‌دهد. اسنادی وجود دارد که قدمت این کاربرد را تا 700 سال پیش می‌رساند.

- کاربردهای دیگری هم برای @ وجود داشته که بیشتر برای نشان دادن اختصار کلماتی که با 2 شروع می‌شوند و اکثرا به معنای "در” (داخل) یا "از قرار” یا "در ارتباط با” هستند.

 

استفاده مدرن :

اما @ اولین بار در اوایل قرن بیستم وارد ماشینهای تحریر و حسابداری شد و در اواخر این قرن هم با پیدایش کامپیوترها راه خود را به دنیای دیجیتال باز کرد. کلید @ در کامپیوترها استفاده‌های بسیار زیادی پیدا کرد، در بسیاری از زبانهای برنامه‌نویسی کاربرد پیدا کرد و بسیاری از سرویسهای آنلاین هم از @ استفاده کردند.

در ایمیلها @ نشان می‌دهد که آدرس ایمیل شما در کدام سایت قرار دارد. در توئیتر و بسیاری از سرویسهای میکروبلاگینگ برای خطاب قرار دادن کاربر دیگری بطور عمومی استفاده می‌شود و در فوروم‌ها و بعضی شبکه‌های اجتماعی برای پاسخ دادن به کاربر دیگر پیش از نام او @ می‌آورند.

استفاده‌های جدید از @ به دنیای مجازی محدود نیست. در آمریکا برای نشان دادن مسابقه دو تیم با هم، ضمن مشخص کردن میزبان از @ استفاده می شود. مثلا NY@LA یعنی تیم NY با LA مسابقه خواهد داد و بازی در زمین LA برگزار می‌شود.

حتی در زبان فارسی مجازی هم @ وارد شده و کاربردهای مختلفی پیدا کرده. مثلا بعضی کاربران در تایپ فارگلیسی (پینگلیش) از @ برای جایگزینی "عت” "ئت” و "َت” در کلماتی چون ساعت، دقت و سرعت و غیره استفاده می‌کنند. در بعضی زبانهای دیگر هم کاربران مجازی ترجیح می‌دهند از @ به جای حروف مشابهی که ممکن است در تلفن یا کامپیوترشان نباشد، استفاده کنند. مثلا به جای ? (که در ترکی آذربایجانی و برخی زبانهای دیگر صدای َ می‌دهد)


علاوه بر آن @ بعنوان سمبل دنیای مجازی و سرویسهای اینترنتی وارد فرهنگ و هنر هم شده و خود را در آثار سینمایی یا حتی اشعار خوانندگان یا نقاشی‌ها و کاریکاتورها به عنوان نماینده دوره جدید ارتباطات معرفی کرده است.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 بهمن 18 :: 9:21 عصر

محققان به شواهد علمی در تایید تاثیر جویدن آدامس برای سرعت بخشیدن به روند تفکر و هوشیاری دست یافته اند.

 

این مطالعه دریافته، وقتی فردی در حال جویدن آدامس است، زمان واکنش او تا 10 درصد تسریع می شود چرا که در این حالت هشت منطقه مختلف در مغز فعال و تحت تاثیر هستند.

یک نظریه برای تاثیر جویدن آدامس در تسریع تفکر، این است که جویدن، تحریک و برانگیختگی را افزایش داده و جریان خون به مغز را بهبود می بخشد.

دانش پژوهان موسسه ملی علوم رادیولوژی در ژاپن افراد را در دو حالت جویدن آدامس و نداشتن آن با استفاده از اسکن های مغزی، بررسی کردند.

محققان در این بررسی ها به منظور پیشگیری از حواس پرتی داوطلبان از آدامس های بدون اسانس و طعم استفاده کردند.

نتایج حاکی از آن بود که هوشیاری و زمان واکنش در افرادی که آدامس می جوند بهبود می یابد. زنان و مردانی که آدامس نمی جویدند 545 میلی ثانیه طول می کشید تا به موضوعی واکنش نشان دهند در حالی که این زمان واکنش در افراد دارای آدامس 493 میلی ثانیه بود.

اسکن های مغزی نشان داد مناطق مغزی که در طول جویدن آدامس فعال می شوند آنهایی هستند که با حرکت و توجه مرتبط هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه Brain and Cognitionمنتشر شده است.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 بهمن 18 :: 9:17 عصر

یافته های اخیر دانشمندان نشان می دهد ،سوسک ها بر روی شاخک های خود آنتن هایی دارند که نمی گذارند مواد آلاینده هوا و مواد شیمیایی به آن ها نزدیک شوند.

به گزارش لایو ساینس ؛بررسی ها نشان می دهند؛ سوسک ها هر روز خود را با آب های محیط شان شستشو می دهند و نمی گذارند آلودگی ها بر روی سطح بدن و پوست آن ها بنشیند.

بر اساس این گزارش: سوسک ها با ترشح ماده ای از دهانشان خودشان را ضدعفونی می کنند.

سوسک ها دائماً آنتن های خود را برای پاک کردن از آلودگی ها تمیز می کنند و به دنبال این کار آنتن های آن ها بهتر می تواند پیام های شنوایی و عصبی را و حس های بویایی را درک کند.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 بهمن 18 :: 9:14 عصر

این فرصت برای شما فراهم شده تا با موادغذایی که بر خوابتان تاثیر دارند آشنا شوید.

اگر می‌توانستید بهترین موادغذایی که برای بهتر خوابیدن به شما کمک می‌کنند را انتخاب کنید، آیا واقعاً اینکار را نمی‌کردید؟ و اگر می‌دانستید کدام موادغذایی خوابتان را خراب می‌کنند، آیا از خوردن آنها اجتناب نمی‌کردید؟ حالا این فرصت برای شما فراهم شده تا با موادغذایی که بر خوابتان تاثیر دارند آشنا شوید.

به دنبال موادغذایی سرشار از تریپتوفان باشید
همه ما قدرت جادویی شیر داغ برای فرستادن ما به خواب هفت پادشاه را شنیده‌ایم. می‌دانید چرا؟ لبنیات حاوی تریپتوفان هستند که ماده‌ای خواب‌آور است. موادغذایی دیگری که سرشار از تریپتوفان هستند عبارتند از آجیل، موز، عسل و تخم‌مرغ.

کربوهیدرات بخورید
موادغذایی سرشار از کربوهیدرات با افزایش سطح تریپتوفان موجود در خون، مکمل لبنیات هستند. بنابراین چند غذای کربوهیدراته سبک که به خوابتان کمک کند، می‌تواند یک کاسه سیریال با شیر، ماست و بیسکویت یا نان و پنیر باشد.

قبل از خواب یک غذای سبک بخورید
اگر با بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنید، کمی غذا در معده‌تان می‌تواند به خوابیدنتان کمک کند. اما از این جمله ما برای پرخوری آخر شبتان سوءاستفاده نکنید. سعی کنید وعده غذایتان سبک باشد. غذای حجیم، به دستگاه گوارشتان فشار می‌آورد و این مسئله برایتان ایجاد ناراحتی می‌کند و نمی‌گذارد که بخوابید.

همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌تان را کنار بگذارید

این هم یک دلیل دیگر برای کنار گذاشتن غذاهای پرچرب: تحقیقات نشان می‌دهد که افرادیکه اغلب غذاهای پرچرب می‌خورند نه تنها وزنشان بالا می‌رود، بلکه چرخه خوابشان هم بر هم می‌خورد. غذای سنگین گوارش را فعال می‌کند و این باعث می‌شود در طول شب مجبور باشید برای توالت رفتن بیدار شوید.

مراقب کافئین‌ پنهان باشید
جای تعجب نیست که نوشیدن یکی فنجان قهوه در شب ممکن است خوابتان را بر هم بزند. حتی کافئین متوسط هم ممکن است موجب اختلالات خواب شود. اما مراقب منابعی از کافئین که کمتر مشخص هستند مثل شکلات، نوشابه، چای و قهوه‌های بدون کافئین، باشید. برای داشتن خوابی بهتر، چهار تا شش ساعت قبل از خواب، به طور کامل کافئین را از برنامه‌غذاییتان حذف کنید.

بعضی داروها هم ممکن است حاوی کافئین باشند
بعضی داروهای نسخه‌ای یا بدون‌نسخه هم حاوی کافئین هستند مثل مسکن‌ها، داروهای چربی‌سوز، داروهای ادرارآور و داروهای سرماخوردگی. اینها و برخی داروهای دیگر ممکن است حتی بیشتر از یک فنجان قهوه کافئین داشته باشند. برای اطلاع از محتوی کافئین داروها، حتماً روی جلد آنها را مطالعه کنید.

نوشیدنی‌های الکل‌دار مصرف نکنید
شاید نوشیدنی‌های الکلی کمکتان کنند زودتر بخوابید اما ممکن است در طول شب بارها از خواب بیدار شوید، خوابتان آرامش کمتری داشته باشد، دچار سردرد، تعریق یا کابوس شوید. برای داشتن یک خواب خوب، بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.

مراقب غذاهای سنگین و ادویه‌دار باشید
دراز کشیدن با شکم پر باعث ناراحتی‌تان خواهد شد زیرا دستگاه گوارش وقتی می‌خوابید کندتر می‌شود. همچنین مثل غذاهای ادویه‌دار ممکن است باعث سوزش معده شود. دقت کنید که غذاهای سنگین را حداقل 4 ساعت قبل از خواب به اتمام رسانده باشید.

موقع خواب مصرف پروتئین را به حداقل برسانید
بااینکه بسیاری از رژیم‌های غذایی شب‌ها مصرف پروتئین را توصیه می‌کنند و بااینکه پروتئین بخش مهمی از برنامه‌غذایی روزانه را تشکیل می‌دهد اما برای شب‌ها اصلاً انتخاب خوبی نیست. هضم و گوارش موادغذایی سرشار از پروتئین سخت‌تر است. ازاینرو بهتر است از مصرف این غذاها قبل از خواب خودداری کنید و به جای آن یک لیوان شیر گرم یا کمی از کربوهیدارات‌هایی که به خواب کمک می‌کند، مثل بیسکویت، استفاده کنید.

مصرف مایعات را از 8 شب به بعد قطع کنید
بله، آبرسانی به بدن در طول روز اهمیت زیادی دارد اما مصرف مایعات را قبل از خواب قطع کنید. مطمئناً اگر مجبور شوید مرتباً برای توالت رفتن بیدار شوید، خواب خوبی نخواهید داشت.

با یک سیگار آرامش‌بخش فریب نخورید
نیکوتین یک محرک است و تاثیراتی مشابه کافئین دارد. از سیگار کشیدن قبل از خواب خودداری کنید، درغیر اینصورت نیمه شب از خواب بیدارتان خواهد کرد.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 بهمن 18 :: 9:13 عصر

ارشمیدس، ریاضیدان و فیزیکدان یونانی سال 212 قبل از میلاد مسیح در سیراکوز به دنیا آمد. او بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین دانشمند و ریاضیدان دوران گذشته است. رازهای بسیاری از فعالیت‌های این دانشمند دوران باستان ناشناخته مانده است.

 

ارشمیدس فرمول‌های زیادی را در ریاضیات، فیزیک، هندسه و علوم مهندسی کشف کرد که یکی از مهم‌ترین آنها، تعادل مایعات است که برای اجسام غوطه‌ور به کار می‌رود.

جمله معروف «یافتم، یافتم» ارشمیدس در پی کشف راز جدیدی از علم او را در میان دانشمندان دیگر متمایز کرده است.

وی تا آخرین لحظات زندگی‌اش مشغول تفکر در مسائل علمی بود و هر روزش را با کشیدن دایره‌ها و اشکال هندسی مختلف و انجام آزمایشات روی معادلات کشف‌شده‌اش، سپری می‌کرد.

اختراع مشهور ارشمیدس آب را به زمین‌های خشک باستان رساند و ارتش روم را برای سه سال پشت دروازه‌های یونان نگه داشت.

از آثار علمی او می‌توان به کشف قانون شناورهای (معروف به قانون ارشمیدس)، تعیین جرم حجمی طلا و نقره و بعضی فلزات دیگر و اختراع پیچ مخصوص و حلزونی شکلی به نام پیچ ارشمیدس برای بالا بردن آب اشاره کرد.


با توجه به نوشته‌های اندک در مورد زندگی این دانشمند، بیشتر تلاش‌ها برای شناخت زندگی ارشمیدس به گونه‌ای از افسانه‌ها و حقایق تشکیل شده و برخلاف فعالیت‌های ریاضی ارشمیدس مقالات کمی برای توضیح اختراعاتش نوشته است.

شرح زندگی او چند دهه بعد از فوتش نوشته شد به این ترتیب جنبه‌های مختلفی در مورد موفقیت‌ها و ویژگی‌های اخلاقی او نانوشته و نامعلوم باقی مانده است.

نوشته‌های ارشمیدس نشان می‌دهد که او در ایالت سیراکوز که مهم‌ترین بندر یونان بوده به دنیا آمده است و پدرش ستاره‌شناس بوده‌ است.


او سال‌هایی را که اندیشه‌اش شکل گرفت در آکادمی الکساندرای مصر گذراند، جایی که طبق گزارشات با جانشین بهترین ریاضیدان ـ اقلیدس ـ درس خواند و کار کرد، هنگامی که به اسکندریه آمد با بسیاری از دانشمندان آشنا شد و با آنها ارتباط دوستی برقرار کرد.


علاقه و اشتیاق شدید ارشمیدس به مسائل هندسی باعث شد از مهندسی روی برگرداند. او پرآوازه‌ترین و پرکاربردترین وسیله مهندسی یعنی پیچ ارشمیدس را کشف کرده است.

به این ترتیب برای نخستین بار کاری کرد که زمین‌های زراعی دلتای نیل را آبیاری کنند. پیچ آبی ارشمیدس، برای زهکشی آب از زیرزمین استفاده می‌شد که با آن زمین‌ها را آبیاری می‌کردند.

امروزه این امر فعالیتی استاندارد در مدیریت فاضلاب، آبیاری و سایر کاربردها در جایی است که جابه‌جایی حجم زیادی از آب با کمترین تلاش لازم است.

در طول زندگی ارشمیدس، معروف‌ترین اختراعاتش و احتمالا بیشتر حقوقش، از دوستی او با پادشاه هیرون دوم است. هیرون از ارشمیدس در تعجب بود و گاهی او را می‌آزمود.


یکبار پادشاه از ارشمیدس پرسید که چگونه با نیروی کم می‌توان وزن زیادی را جابه‌جا کرد؟ ارشمیدس تلاش کرد تا به پادشاه نشان دهد که چگونه این کار ممکن است.

از این رو شاهکار مهندسی ترکیب قرقره و تئوری هیدرواستاتیک را نشان داد و تنها با مجموعه‌ای از قرقره‌ها توانست به تنهایی سه کشتی بزرگ را که بیرون از لنگرگاه و در ساحل بودند، بکشد.

یکی دیگر از دستاورد‌های این دانشمند مربوط به این ‌می‌شود که ارشمیدس از فهم یگانه خودش در مورد اجسام استفاده کرد تا به اختراع بمب‌های مبتکرانه و ویران‌کننده‌ای در طول دومین جنگ کارتاژی اقدام کند.

او سنگ‌انداز مخصوصی را توسعه داد که توده‌های سنگ و کنده درخت را به سمت کشتی‌های مهاجم پرتاب می‌کرد. او یافته‌هایش را توسعه داد و یک جرثقیل مخفی با قلاب بزرگی ایجاد کرد که کشتی مهاجمان را بلند می‌کرد، آنها را به بالا و پایین تکان می‌داد یا باعث می‌شد به عقب برگردند و تکه‌تکه شوند.

به احتمال کم او توانسته بود با استفاده از آینه‌های بزرگ و بازتاب نورخورشید کشتی دشمنان را به خاکستر تبدیل کند.


برخلاف این‌که توانسته بود ارتش روم را برای سه سال پشت دروازه‌های یونان نگه دارد، اما در نهایت مستعمرات جزیره سیسیل به زیر آب رفت. در این میان امپراتور روم به طور خاص درخواست کرده بود که ارشمیدس را برای او زنده بیاورند؛ اما سربازان روم او را در حالی که روی یک مسأله ریاضی پشت میزش کار می‌کرد پیدا کردند و تلاش کردند که او را دستگیر کنند، آنها به اشتباه فکر کردند که ابزار ریاضی او یک سلاح عجیب است و یک سرباز او را در همان محل به قتل رساند.

منبع: ASME




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 بهمن 18 :: 9:10 عصر
<   <<   61   62   63   64   65   >>   >   
درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 29
  • بازدید دیروز: 346
  • کل بازدیدها: 16893982
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است