سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

بسته‌بندی یکی از روش‌های نگهداری مواد غذایی است. امروزه بیشتر غذاهای کارخانه‌ای به وسیله مواد فلزی، شیشه‌ای، پلاستیکی، کاغذی و... بسته‌بندی می‌شود.

 

شیشه و کاغذ، قدیمی‌ترین و فلزات مقاوم‌ترین نوع بسته‌بندی است. اکنون طیف وسیعی از فلزات برای تهیه قوطی کنسرو، کمپوت و انواع نوشابه استفاده می‌شود.

 

این قوطی‌ها اگرچه از غذا در برابر آلودگی ناشی از میکروارگانیسم‌ها، حشرات، رطوبت، نفوذ گازها و اکسیژن محافظت می‌کند، اما معایبی هم دارد که می‌تواند برای سلامت مصرف‌کننده مخاطره‌آمیز باشد.

معمولا قوطی‌هایی که برای کمپوت یا کنسرو استفاده می‌شود از جنس آلومینیوم یا فولاد نرم است که با یک لایه قلع یا کروم، اندود شده و در نهایت یک لایه لاک مخصوص، روی آن را می‌پوشاند.

این لاک‌ها ازایجاد فعل و انفعالات شیمیایی میان فلز و ماده غذایی جلوگیری می‌کند. اما متاسفانه گاهی بر اثر لاک اندود نامناسب، غذا با فلز بدنه قوطی تماس پیدا می‌کند و رنگ، طعم و ارزش تغذیه‌ای آن افت می‌کند و از همه مهم‌تر بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی، به سلامتی مصرف‌کننده آسیب می‌زند.

گاهی نیز اسیدیته بالای برخی کمپوت‌ها یا نوشابه‌های گازدار یا حتی سموم دفع آفات باقی‌مانده در برخی از میوه‌جات کنسروی، می‌تواند به آزاد شدن پوشش لاک و سپس قلع قوطی منجر شده و با خوردگی جدار داخلی قوطی عاملی برای نفوذ و رشد میکروب‌های بیماری‌زا در محصول شود؛ یا سطح لحیم‌کاری قوطی‌هایی که با ماده غذایی تماس دارد،باعث ورود یون سرب و کادمیم به داخل ماده غذایی می‌شود و مسمومیت ایجاد می‌کند.

سرب به کاهش ضریب هوشی، بیش‌فعالی، خستگی مفرط، افسردگی، فشار خون بالا و... منجر می‌شود و کادمیم اثر سوء بر کلیه‌ها می‌گذارد و با آزادسازی کلسیم از استخوان‌ها موجب نرمی و پوکی آنها می‌شود. همچنین ساییدگی‌ها، کدگذاری‌های عمیق یا چسب‌های نامناسب نیز می‌تواند از عوامل زنگ‌زدگی و نفوذ ترکیبات مضر به داخل قوطی باشد.

بنابراین برای آن‌که ازسلامت و بهداشت کنسرو و کمپوت انتخابی خود مطمئن شوید، از خرید محصولات نامعتبر، متفرقه و بی‌نام و نشان خودداری کنید و هنگام خرید، قوطی‌هایی را انتخاب کنید که کاملا سالم، بدون نشتی، سوراخ‌شدگی، زنگ‌زدگی و ضرب‌دیدگی باشد. این را هم بدانید مشخصات و تاریخ مصرف محصول باید روی بدنه فلزی قوطی حک شده باشد.

 

 

1‌‌ـ‌‌ هیچ‌گاه مواد غذایی کنسروی را جایگزین غذاهای خانگی نکنید.

2‌‌ـ‌ اگر هنگام باز‌کردن قوطی متوجه ریختگی لاک یا لکه‌های سیاه‌رنگ و زنگ‌زده در جدار داخلی آن شدید از مصرف محصول بپرهیزید. لکه‌های زنگ‌زده، غذا را فاسد و شیمیایی می‌کند.

3‌‌ـ‌‌ سیاه‌شدن جدار خارجی بدنه قوطی و البته رشد کپک روی آن نشان‌دهنده آن است که کنسرو در شرایط بهداشتی نگهداری نشده است و از خرید آن اجتناب کنید.

4‌‌ـ‌‌ وقتی در قوطی را باز کردید، بلافاصله محتویات آن را درون ظروف شیشه‌ای بریزید. خوب است بدانید بر اثر باز‌شدن در کنسرو بخصوص کمپوت، اسید میوه با کمک اکسیژن هوا با دیواره فلزی قوطی واکنش نشان داده و ماده غذایی را مسموم می‌کند.

5‌‌ـ‌‌ هیچ‌گاه قوطی کنسرو و کمپوت را درون یخچال نگهداری نکنید، زیرا رطوبت این محیط به زنگ‌زدگی بدنه قوطی منجر می‌شود.

توصیه‌ها:




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 خرداد 28 :: 6:0 عصر

متخصصان می ‌گویند: بر خلاف تصور ما درست نشستن، مترادف با سیخ نشستن نیست. نشستن با زاویه ی 120 درجه می‌ تواند باعث کاهش کمر درد شود.
یک عمر شنیده بودیم : "بچه راست بشین، صاف بشین، آنقدر قوز نکن!" اما گویا تازه معلوم شده که این توصیه ی مادرانه هم برای کمر و ستون فقرات ما مفید نبوده است.
اگرچه منظور مادر این بوده که قوز نکنیم و روی کتاب ها خم نشویم و هنوز هم پزشکان این توصیه را تایید می‌ کنند، اما به هر حال چیزی که به تازگی محققان اسکاتلندی و کانادایی با استفاده از یک مدل جدید "ام آر آی" نشان داده اند، این است که راست نشستن بیش از حد، فشار غیر ضروری در ناحیه ی کمر ایجاد می کند که خیلی هم به نفع ستون فقرات نیست.
 
بهترین حالت نشستن پشت میز:my pictures001my pictures002
محققان معتقدند: بهترین حالت نشستن پشت میز این است که کمی بدن را به عقب متمایل کنیم، به طوری که زاویه ی بین ران‌ها و تنه حدود 135 درجه شود. البته از آنجایی که این زاویه ممکن است باعث سُرخوردن ما به عقب و حتی افتادن شود(اگر تکیه گاهی نداشته باشیم)، محققان به 120درجه هم رضایت داده اند. آنها می گویند این گونه نشستن می‌ تواند باعث کاهش کمر درد شود.
به گفته ی این محققان 32 درصد مردم بیش از 10 ساعت را در روز، به صورت نشسته سپری می ‌‌کنند و نیمی از آنان حتی برای صرف ناهار نیز،میز خود را ترک نمی‌ کنند و دو سوم مردم زمانی که از کار به منزل باز می ‌گردند، باز هم می ‌نشینند.
علاوه بر این، بررسی‌ها نشان داده است که یک سوم افراد به همین علت، یعنی بد نشستن های طولانی، از کمر درد رنج می برند. پس، از آنجا که بد نشستن می تواند با ایجاد فشار بر ستون فقرات و رباط‌ های مربوطه، انسان را دچار دردمزمن و بد شکلی کند، لازم است اصول درست نشستن را بدانیم تا دچار این مشکلات نشویم.
بیشتر ما در طول ساعات کاری، پشت میز و روی صندلی هایی نشسته ایم که نه به وضعیت قرار گرفتن شان توجه داریم ونه به نحوه ی نشستن خودمان روی آنها. اما وقتی که کارمان تمام می شود، از دردی که در کمر و گردنمان حس می کنیم، می‌فهمیم که باید نشستن خود را اصلاح کنیم.
وقتی که زاویه ی نشستن ما قائمه باشد، انحنای طبیعی ستون فقراتمان کمتر شده و باعث می‌ شود به صفحه های ژله ای بین مهره ها فشار بیشتری وارد شود. در ضمن ثابت نشستن طولانی با فشار پی در پی، باعث خوردگی و ساییدگی مهره ها و نرسیدن خون کافی به دیسک و سخت شدن و کاهش قابلیت انعطاف آن می شود.همه ی این عوامل دست به دست هم داده و ما را دچار کمردرد می کنند.
در نهایت هم این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم آیا می ‌خواهیم درست بنشینیم تا سالم بمانیم، یا اینکه با تنبلی، تسلیم کمردرد می شویم و یک عمر عذاب می کشیم. بد نیست بدانید متخصصان برای اصلاح وضعیت نشستن چهار مرحله را پیشنهاد کرده اند:



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

شنبه 91 خرداد 27 :: 3:45 عصر

وقتی هوا گرم می‌شود، معمولا ما اشتهای چندانی برای مصرف غذاهای حجیم، سنگین و چرب نداریم و بیشتر ترجیح می‌دهیم از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی خنک و ساده استفاده کنیم.

 

در کنار این کم‌اشتهایی، نکته مهم توجه به خطرات ناشی از کم‌آبی بدن است و شیوه‌هایی که به کمک آن بتوان احتمال بروز این مشکل را به حداقل رساند.

 

زهرا فرهناک، کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اهمیت مصرف مقدار کافی آب طی روزهای گرم، در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: 60 درصد وزن بدن یک انسان بالغ از آب تشکیل شده است. آب، عنصری ضروری برای تمام بافت‌های بدن انسان است و واکنش‌های سلولی هم در محیط‌های آبی صورت می‌گیرد. 

وی توضیح می‌دهد: اگر بدن انسان به هر دلیل در معرض کم‌آبی قرار بگیرد، مشکلاتی برایش ایجاد خواهد شد که براساس میزان کمبود ‌آب، عوارض نیز متفاوت خواهد بود.

 

فرهناک به گروه‌هایی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند اشاره می‌کند و می‌گوید: کودکان و بخصوص بچه‌های زیر یک سال، سالمندان و افراد ورزشکار در روزهای گرم سال باید بیشتر مراقب باشند تا با کم‌آبی روبه‌رو نشوند؛ در مورد سالمندان به علت کاهش حس تشنگی، مصرف داروهای مختلف یا مبتلا بودن به بیماری‌ها و همچنین اختلال عملکرد کلیه‌ها احتمال روبه‌رو شدن با کم‌آبی افزایش می‌یابد.

 

ورزشکاران هم باید مراقب کم‌آبی باشند، بخصوص در شرایطی که تمرین‌هایشان مداوم بوده و در هوای گرم انجام می‌‌شود.

 

 

علائم کم‌آبی را بشناسیم

 

با توجه به مشکلات و عوارضی که ممکن است در اثر کم‌آبی برای افراد ایجاد شود، بهترین راه‌حل این است که با شناخت علائم به فکر پیشگیری و درمان در مراحل اولیه باشیم.

 

فرهناک درباره علائم کم‌آبی بدن چنین توضیح می‌دهد: تشنگی و خشکی دهان یکی از علائم شناخته شده کم‌آبی است، ولی توصیه می‌شود برای نوشیدن آب و مایعات منتظر احساس تشنگی نشوید و طی روز به طور منظم مایعات مختلف را مصرف کنید.

 

همچنین کم شدن اشتها، حالت تهوع، کاهش دقت و تمرکز، داغ شدن پوست، سرگیجه و سردرد، کاهش حجم ادرار و غلیظ شدن آن، گودافتادگی زیر چشم‌ها و تغییرات خلقی که در موارد شدیدتر حتی ممکن است به صورت کاهش هوشیاری و غش کردن نیز نمایان شود، علائم کم‌آبی و گرمازدگی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

 

بهترین مایعات برای رفع تشنگی

 

معمولا کارشناسان توصیه می‌کنند روزی هشت لیوان مایعات مصرف کنیم؛ اما منظور فقط 8 لیوان آب نیست، چون غذاها و نوشیدنی‌های مختلف دیگری هم وجود دارد که می‌تواند نیاز بدن را تامین کرده و احساس تشنگی را رفع کند.

 

به گفته فرهناک، در روزهای گرم مصرف روزانه 8 لیوان مایعات ضروری بوده و بهتر است نیمی از این مقدار توسط آب تامین شود. البته در روزهای گرم سال و با توجه به میزان فعالیت‌های فرد، ممکن است نیاز بدن به مصرف مایعات بیشتر از قبل شود، پس این مقدار باید افزایش یابد.

 

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه، دمای آب مصرفی نیز نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ به این معنی که آب یا سایر نوشیدنی‌ها نباید خیلی سرد مصرف شود و فقط اگر در حد معمول خنک و مطبوع باشد برای رفع تشنگی کافی است.

 

وی با تاکید بر این‌که آب بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی است، درباره مصرف سایر نوشیدنی‌ها چنین توصیه می‌کند: در روزهای گرم کمتر از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، نسکافه یا چای استفاده کنید، چون این مواد مدر (ادرارآور)‌ است و در نتیجه بیشتر باعث دفع آب از بدن می‌شود.

 

شربت‌های خانگی که با انواع میوه‌ها تهیه می‌شود نیز انتخاب مناسبی برای روزهای گرم سال است؛ به عنوان مثال برای پیشگیری از گرمازدگی مصرف شربت آبلیموی کم‌شیرین که مقداری خاکشیر یا نعنا نیز به آن اضافه شده باشد، بسیار مناسب است.

 

غذاهای سبک در روزهای گرم

 

وقتی هوا گرم است، معمولا افراد تمایل بیشتری به خوردن غذاهای سبک و حاضری و مصرف نوشیدنی‌ها دارند.

 

فرهناک نیز در این زمینه توضیح می‌دهد: در روزهای گرم سال در انتخاب غذاها بیشتر دقت کنید و غذاهایی را انتخاب کنید که نیاز بدن به آب را تامین کند.

 

به عنوان نمونه انواع سوپ‌های سبزیجات که با شیر تهیه شده و به صورت سرد هم مصرف می‌شود، انتخاب مناسبی برای فصل گرم به حساب می‌آید.

 

خوراک‌های سبزیجات فصل مانند خوراک لوبیا سبز یا نخود فرنگی که مخلوط با سایر سبزیجات تهیه می‌شود نیز می‌تواند نیاز بدن به مایعات را رفع کند.

 

همچنین خوردن سالاد سبزیجات و میوه‌های مختلف که حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است، در این روزها مناسب است. ازمواد لبنی مانند شیر، ماست و دوغ کم‌نمک هم می‌توانید برای رفع تشنگی استفاده کنید.

 

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به این‌که افزایش مصرف پروتئین نیاز به آب را بیشتر می‌کند، می‌گوید: بهتر است در روزهای گرم سال به مقدار معمول و مانند سایر روزها از منابع پروتئین استفاده کرده و در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

 

علاوه بر این، مصرف فست‌فودها، سوسیس، کالباس و اسنک‌های شور به دلیل این‌که حاوی مقدار زیادی سدیم است، می‌تواند نیاز بدن به آب را افزایش دهد و اشتهای کودکان را نیز کم می‌کند؛ پس مصرف این مواد به طور کلی و خصوصا در روزهای گرم سال تا حد امکان محدود شود.

 

وی در مورد سبزیجاتی که مصرف آ‌نها برای مقابله با کم‌آبی مناسب است نیز می‌گوید: با توجه به این‌که کاهو حاوی مقدار زیادی آب (94 تا 97 درصد) است و همچنین کالری کمی دارد، مصرف آن برای رفع تشنگی مناسب خواهد بود. گوجه فرنگی، خیار، کرفس، اسفناج و کدو نیز از جمله سبزیجاتی است که برای رفع کم‌آبی پیشنهاد می‌شود.

 

فرهناک درباره میوه‌ها چنین توضیح می‌دهد: هندوانه، طالبی، انبه، گرمک، آلبالو و... نیز از جمله میوه‌هایی است که تشنگی را رفع می‌کند. بنابراین اگر این سبزی‌ها و میوه‌ها را در وعده‌های اصلی یا به عنوان میان‌وعده‌ استفاده کنید، احتمال بروز مشکل بسیار کم خواهد شد.

 

وی با اشاره به مصرف بستنی در فصل تابستان می‌گوید: با این‌که در ترکیب بستنی از شیر استفاده شده، ولی باید بدانید حاوی چربی هم هست. به همین دلیل نباید تصور کرد خوردن بستنی مساوی است با مصرف یک لیوان شیر و در واقع مصرف زیاد آن می‌تواند چاق‌کننده باشد. پس اگر بچه‌ها فعالیت کافی داشته و دچار اضافه وزن نباشند، می‌توانند از این میان وعده استفاده کنند.

مراقب کم‌آبی باشید

 

بدون شک استفاده از مواد غذایی مناسب و همچنین نوشیدن مایعات به مقدار کافی، یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها برای کاهش احتمال روبه‌رو شدن با کم‌آبی است، اما این تنها راه‌حل نیست.

 

فرهناک توصیه می‌کند: در روزهای گرم سال و بخصوص در ساعات اوج گرما مانند ظهر، فعالیت‌های خود را محدود کنید و هنگامی که از خانه خارج می‌شوید، حتما یک بطری آب همراه داشته باشید.

 

علاوه بر این، ورزشکاران نیز باید فعالیت‌هایشان را در ساعات اوج گرما کم کنند و در صورتی که این کار ممکن نیست، حتما قبل از ورزش و در فواصل منظم از نوشیدنی‌های مناسب ورزشی کمک بگیرند.

 

به گفته وی، بهتر است سالمندان و کودکان نیز در ساعات اوج گرما از خانه خارج نشوند و این کار را هنگامی که هوا خنک‌تر است و با پوشیدن لباس‌های مناسب و با رنگ روشن انجام دهند.




موضوع مطلب :

شنبه 91 خرداد 27 :: 12:39 عصر

تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد، افرادی که احساس پیری می‌کنند، پنج برابر سایر همسالان خود که دید مثبتی به زندگی دارند در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار می‌گیرند.

 

محققان دانشگاه اگزتر در این پژوهش دو گروه از افراد 60 تا 70 ساله را به دو دسته تقسیم کردند.

 

به گروه اول اعلام شد که آنها در رده سنی 40 تا 70 ساله قرار می‌گیرند و گروه دوم نیز در رده سنی 60 تا 90 سال جای گرفتند. سپس مطالبی در اختیار هر دو گروه قرار داده شد که بر تأثیرات منفی از دست رفتن حافظه یا توانایی شناختی تمرکز داشتند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد، 70 درصد افراد حاضر در گروه مسن‌تر (60 تا 90 سال) دارای معیار احتمال تشخیص زوال عقل بودند، درحالی‌که تنها 14 درصد از گروه دوم که در رده سنی جوان‌تری جای گرفته بودند، مستعد ابتلا به آلزایمر تشخیص داده شدند.

دکتر «کاترین هاسلام» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می‌کند: تحقیقات ما نشان می‌دهد که دیدگاه افراد در خصوص سن، تأثیر شگفت انگیزی بر عملکرد مغزی آنها دارد و هر میزان فرد خود را پیرتر تصور کند، خطر ابتلای فرد به آلزایمر نیز افزایش می‌یابد.

نتایج این پژوهش در نخستین کنفرانس تحقیقاتی هویت اجتماعی دانشگاه اگزتر اعلام شد.




موضوع مطلب :

شنبه 91 خرداد 27 :: 12:33 عصر

احتمالاً بارها مواد غذایی کپک‌زده را دیده‌اید و حتی خیلی مواقع بخش کپک‌زده را دور ریخته، بقیه را مصرف کرده باشید و به مریضی یا مسمومیتی هم دچار نشده باشید.

 

بخت یارتان بوده و آن چند بار از چنگ بیماری یا حتی مرگ جسته‌اید! باور ندارید؟ بفرمایید بخوانید:

کپک، میکروارگانیسمی است که بهترین مکان برای رشد و گسترش آن محیط مرطوب و سرشار از مواد مغذی‌ است. این موجود ذره‌بینی می‌تواند شرایط محیطی سخت را تحمل کند و به بقا ادامه دهند تا زمانی که شرایط مناسب برای تکثیر سریع‌ فراهم شود.

یکی از دلایلی که تجمع کوچکی از آنها گاهی حتی روی پرده حمام یا کاشی‌های دستشویی هم دیده می‌شود، همین است.

حالا تصور کنید زن بارداری هنگام تهیه غذا بخش کپک‌زده رب یا آبلیمو را دور می‌ریزد و قسمت به تصور خود سالم و کپک‌نزده را مصرف می‌کند.

کپک‌های مضری وجود دارد که با تولید نوعی ماده سمی به نام مایکوتوکسین باعث تولد نوزادان ناقص‌الخلقه می‌شود. این ماده با چشم دیده نمی‌شود، اما در لایه‌ای عمیق از مواد غذایی نفوذ و آن را آلوده می‌کند.

این مادر از کجا خواهد فهمید تولد کودک ناقص‌اش نتیجه انجام چه کاری بوده است؟ مایکوتوکسین باعث ابتلا به انواعی از سرطان در مردان و زنان نیز می‌شود.

می‌دانید تشخیص سرطان در مراحل اولیه چقدر سخت است؟ ما مردم عادی، علم و امکانات تشخیص مفید یا مضر‌بودن کپک‌ها را نداریم و بهتر است به جای دور ریختن سطحی قابل دید از کپک‌های روی میوه، غذا و... همواره سطحی غیرقابل دید و سمی را در نظر بگیریم که به اعماق نفوذ کرده. اگر نمی‌خواهید مسمومیت ، سرطان و حتی مرگ را برای خود یا خانواده‌تان رقم بزنید:

 

1‌‌ـ‌کمتر بخرید تا زودتر مصرف کنید

 

2‌‌ـ‌ رطوبت مواد غذایی، میوه‌ها و ظروف را پیش از گذاشتن در یخچال بگیرید

 

3‌‌ـ‌ قفسه یا قسمت‌های آلوده به کپک یخچال را با دستمال آغشته به جوش‌شیرین بشویید

 

4‌‌ـ‌ نان و غذا را در حالی که هنوز گرم است، درون یخچال یا مکان بسته نگذارید.

 

5‌‌ـ ‌میوه‌ها و مواد خراب و حتی اندکی لک‌زده را بسرعت جدا و از محیط دور کنید

 

6‌‌ ـ ‌همواره یادتان باشد اگر سطح کپک‌زده را جدا کردید، ممکن است عمق آن آلوده مانده باشد!




موضوع مطلب :

شنبه 91 خرداد 20 :: 6:0 عصر

تحقیقات جدید محققان راز زندگی 100 ساله را فاش کرده است، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که هرچه اجتماعی تر و خوش بین‌تر باشید بیشتر زندگی می‌کنید.

 

محققان در نتایج تحقیقات جدید خود نشان دادند که ویژگیهای شخصیتی چون اجتماعی بودن، خوش بین بودن، آسان گرفتن امور زندگی، لذت از خنده و فعال بودن در فعالیتهای مختلف می تواند نقش مهمی در طول عمل داشته باشد.

 

نیر بارزالی از کالج پزشکی آلبرت انیشتین طی بیانیه ای گفت: وقتی کار کردن با افراد صدساله را آغاز کردم فکر کردم که باید زمان طولانی را در مسیر این تحقیق سپری کنیم چرا که آنها افرادی بدخلق هستند، اما وقتی شخصیتهای 243 نفر از افرادی را که 100 سال سن داشتند را بررسی کردیم به ویژگیهایی رسیدیم که به طور واضح نشان دهنده رویکرد مثبت آنها نسبت به زندگی بود.

این تحقیق بخشی از پروژه طول عمر ژنها در کالج پزشکی آلبرت انیشتین است که دربرگیرنده 500 نفر 95 ساله و پیتر و 700 نفر از فرزندان آنها است.

در این تحقیق ژن این افراد مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که چرا برخی از آنها از طول عمر برخوردارند و برخی دیگر خیر.

تحقیقات پیشین از این جمعیت سایر علل ژنتیکی از طول عمر این افراد را نشان داده است که در آن میان می توان به مکانیسمهای ترمیم سلولی اشاره کرد. تحقیق دیگری به این نتیجه رسیده است که صدساله ها الزاما از نظر عادات بهداشتی با سایرین تفاوتی ندارد.

این درحالی است که تحقیقات جدید نشان می دهد سطح خجالتی بودن افراد یا رویکردهای باز آنها به تجربیات تازه از مکانیسمهای ژنتیکی نشأت می گیرد که از سوی دیگر بر میزان سلامتی آنها نیز تأثیر گذار است.

از این رو، نیر بارزالی و همکاران وی سنجش کوتاهی از شخصیت این افراد داشتند و در این میان 243 نفر از صدساله ها را بررسی کردند، گروهی که متوسط سن آنها 97.6 سال بود و 75 درصد آنها را زنان تشکیل داده بودند.

نیر بارزالی درباره این گروه گفت: اکثر آنها افرادی اجتماعی، خوش بین و آسان گیر هستند، آنها خنده را بخش مهم زندگی می دانند و سهم مهمی در شبکه های اجتماعی دارند. آنها احساسات خود را آزادانه بیان می کنند.

علاوه بر این موارد در تحقیقی از گروه صدساله ها مشخص شد که این افراد شخصیت عصبی ندارند و در مقایسه با سایر گروه ها بسیار باوجدان و وظیفه شناس هستند.

براساس گزارش دیسکاوری، بارزالی تصریح کرد: برخی از شواهد نشان می دهد که شخصیت می تواند بین سن 70 تا 100 سالگی تغییر کند، بنابراین ما نمی دانیم که آیا صدساله هایی که در این تحقیق شرکت کردند در تمام دوران زندگی خود چنین شخصیتی داشته اند یا نه اما نتایج همچنین نشان می دهد ابعاد ژنتیکی شخصیت می تواند نقش مهمی در داشتن طول عمر استثنائی و سلامتی داشته باشد.

نتایج این تحقیق در ماه جاری میلادی در مجله ایجینگ منتشر شد.

تحقیقات جدید محققان راز زندگی 100 ساله را فاش کرده است، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که هرچه اجتماعی تر و خوش بین‌تر باشید بیشتر زندگی می‌کنید.

 

محققان در نتایج تحقیقات جدید خود نشان دادند که ویژگیهای شخصیتی چون اجتماعی بودن، خوش بین بودن، آسان گرفتن امور زندگی، لذت از خنده و فعال بودن در فعالیتهای مختلف می تواند نقش مهمی در طول عمل داشته باشد.

 

نیر بارزالی از کالج پزشکی آلبرت انیشتین طی بیانیه ای گفت: وقتی کار کردن با افراد صدساله را آغاز کردم فکر کردم که باید زمان طولانی را در مسیر این تحقیق سپری کنیم چرا که آنها افرادی بدخلق هستند، اما وقتی شخصیتهای 243 نفر از افرادی را که 100 سال سن داشتند را بررسی کردیم به ویژگیهایی رسیدیم که به طور واضح نشان دهنده رویکرد مثبت آنها نسبت به زندگی بود.

این تحقیق بخشی از پروژه طول عمر ژنها در کالج پزشکی آلبرت انیشتین است که دربرگیرنده 500 نفر 95 ساله و پیتر و 700 نفر از فرزندان آنها است.

در این تحقیق ژن این افراد مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که چرا برخی از آنها از طول عمر برخوردارند و برخی دیگر خیر.

تحقیقات پیشین از این جمعیت سایر علل ژنتیکی از طول عمر این افراد را نشان داده است که در آن میان می توان به مکانیسمهای ترمیم سلولی اشاره کرد. تحقیق دیگری به این نتیجه رسیده است که صدساله ها الزاما از نظر عادات بهداشتی با سایرین تفاوتی ندارد.

این درحالی است که تحقیقات جدید نشان می دهد سطح خجالتی بودن افراد یا رویکردهای باز آنها به تجربیات تازه از مکانیسمهای ژنتیکی نشأت می گیرد که از سوی دیگر بر میزان سلامتی آنها نیز تأثیر گذار است.

از این رو، نیر بارزالی و همکاران وی سنجش کوتاهی از شخصیت این افراد داشتند و در این میان 243 نفر از صدساله ها را بررسی کردند، گروهی که متوسط سن آنها 97.6 سال بود و 75 درصد آنها را زنان تشکیل داده بودند.

نیر بارزالی درباره این گروه گفت: اکثر آنها افرادی اجتماعی، خوش بین و آسان گیر هستند، آنها خنده را بخش مهم زندگی می دانند و سهم مهمی در شبکه های اجتماعی دارند. آنها احساسات خود را آزادانه بیان می کنند.

علاوه بر این موارد در تحقیقی از گروه صدساله ها مشخص شد که این افراد شخصیت عصبی ندارند و در مقایسه با سایر گروه ها بسیار باوجدان و وظیفه شناس هستند.

براساس گزارش دیسکاوری، بارزالی تصریح کرد: برخی از شواهد نشان می دهد که شخصیت می تواند بین سن 70 تا 100 سالگی تغییر کند، بنابراین ما نمی دانیم که آیا صدساله هایی که در این تحقیق شرکت کردند در تمام دوران زندگی خود چنین شخصیتی داشته اند یا نه اما نتایج همچنین نشان می دهد ابعاد ژنتیکی شخصیت می تواند نقش مهمی در داشتن طول عمر استثنائی و سلامتی داشته باشد.

نتایج این تحقیق در ماه جاری میلادی در مجله ایجینگ منتشر شد.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 خرداد 10 :: 8:58 عصر

محققان آمریکایی هشدار می‌دهند، زیاده‌روی در مصرف شکر با اثرگذاری منفی بر روی مغز، توانایی ذهنی افراد را بطور چشمگیری کاهش می‌دهد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA) در این پژوهش تأثیر رژیم غذایی شربت ذرت سرشار از فروکتوز را بر روی حافظه موش های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دادند. شربت فروکتوز یکی از ترکیبات متداول در تولید مواد غذایی محسوب می شود.

در این تحقیق آب آشامیدنی دو گروه از موش‌های آزمایشگاهی به مدت شش هفته با یک محلول حاوی شربت ذرت با مقادیر بسیار بالای فروکتوز مخلوط شد.

یک گروه از موش‌ها در کنار این محلول، مکمل‌های اسید چرب امگا 3 به شکل اسید دکازا هگزانوئیک (DHA) و روغن دانه کتان دریافت کردند.

پیش از شروع آزمایش موش ها در یک دوره پنج روزه در یک ماز پیچیده مورد بررسی قرار گرفتند؛ پس از شش هفته و تغذیه با مقادیر بالای فروکتوز این آزمایش مجددا تکرار شد.

بررسی ها نشان داد: موش های محروم از مکمل های DHA سرعت عمل کندتری در مسیریابی در ماز داشتند و فعالیت سیناپسی مغز آنها نیز کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

پروفسور «فرناندو گومز پینیلا» متخصص مغز و اعصاب دانشگاه کالیفرنیا تأکید می‌کند: تحقیقات ما نشان می‌دهد، نوع تغذیه بر وضعیت حافظه افراد تأثیر مستقیم می‌گذارد و داشتن رژیم غذایی با مقادیر بالای فروکتوز در طولانی مدت می‌تواند توانایی مغز برای یادگیری و بخاطر سپردن اطلاعات را کاهش دهد.

همچنین رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند اثرات سوء مصرف شکر بر روی حافظه را تا حد زیادی خنثی کند.

مغز موش های آزمایشگاهی از لحاظ ساختار شیمیایی شباهت زیادی به مغز انسان دارد و می‌توان نتایج این یافته را به انسان نیز تعمیم داد.




موضوع مطلب :

دوشنبه 91 خرداد 8 :: 7:0 عصر
<   1   2   3   4   5   >>   >   
درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 1
  • بازدید دیروز: 194
  • کل بازدیدها: 16864455
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است