مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
اسکیموها گروهی از مردمان ساکن قطب شمال هستند که با برف خانه درست میکنند و به خانههای برفی شان ایفلو میگویند. به گزارش ورلد نیوز مردمان بومی ساکن ناحیه قطبی کانادا این خانهها را درست میکنند، بعضی دیگر از اینوها نیز خانههایشان را با استخوانهای نهنگ میسازند اما باز هم از برف برای عایقبندی استفاده میکنند. موضوع مطلب : رئیس سازمان تحقیقات هسته ای اروپا اظهار داشت: تا اواسط سال جاری با قطعیت اعلام می کنیم که آیا ذره زیر اتمی کشف شده توسط دانشمندان بوزن هیگز بوده و یا اینکه صرفا یک ذره مشابه آن تلقی می شود.
رالف هویر رئیس سازمان تحقیقات هسته ای اروپا ( سرن) ابراز یقین کرد تا اواسط سال جاری میلادی خبر کشف بوزون هیگز با قطعیت اعلام می شود. تا آن زمان داده های برخورد دهنده 10 میلیارددلاری بزرگ هادرون که در مرز سوئیس و فرانسه نزدیک ژنو قرار دارد باید ارزیابی شده باشد. هویر طی یک گفتگو اظهار داشت: این زمان می تواند به پیتر هیگز فیزیکدان اسکاتلندی کمک کند که برنده نوبل فیزیک شود. برخورد دهنده اتم سرن به دانشمندان کمک کرده است که در ماه ژوئیه 2012 کشف یک ذره ریز اتمی را اعلام کنند و رئیس سرن آن را ذره ای بسیار، بسیار شبیه به بوزون هیگز توصیف کرده است و براساس اظهارات دانشمندان، این ذره می تواند قلمرو تازه ای از درک جهان را برای بشر فراهم کند. این دستگاه که برخوردهایی با انرژی بالا از پروتنها ایجاد می کند تا ماده تاریک، ضدماده و شکل گیری جهان را بررسی کند قرار است اوایل سال جاری میلادی خاموش شود تا مدتی را به استراحت بگذراند. در این مدت اطلاعات این برخورد دهنده مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرند. هویر با استفاده از یک قیاس اظهار داشت: تصور کنید که بوزون هیگز یک دانه خاص برف است، پس باید دانه برف را در یک طوفان برف و در مقابل یک حیاط پربرف شناسایی کنید. این کار بسیار دشواری است، چرا که باید در این میان تعداد بی شماری از دانه های برف را برای شناسایی دانه برفی که به دنبال آن هستید بررسی کنید، به همین دلیل می توان گفت که این کار بسیار وقت گیر است. وی یادآور شد: مدل استاندارد فیزیک تنها 5 درصد از جهان را توصیف می کند که بسیاری از بعد نظر اعتقاد دارند طی یک انفجار بزرگ یا بیگ بنگ ایجاد شده است. برای توضیح دادن این که چگونه ذرات ریزاتمی چون الکترونها و پروتنها و نوترون ها شکل گرفته اند هیگز و دیگران در دهه 1960 یک میدان انرژی را تصور کردند که تعامل ذرات با یک ذره کلیدی که امروز آن را بوزون هیگز می دانند صورت می گیرد. ایده اصلی این بود که سایر ذرات بوزون هیگز را جذب می کند و هرچقدر بیشتر جذب شوند این توده بزرگتر می شود. اما پرسش بزرگ باقی ماند، آیا این ذره جدید یک نوع از بوزون هیگز است یا همان بوزون هیگز است که وجود آن پیش بینی شده است؟ براساس اظهارات هویر، اگر امروز اختلافی در یکی از ویژگیهای این بوزون هیگز وجود داشته باشد، به این معنا است که ما یک پنجره جدید را بازکرده ایم و امیدواریم که این پنجره رو به جهان تاریک، یعنی همان 95 درصد ناشناخته باز شده باشد. اگر این اختلاف به وجود نیاید، در آن صورت ما یک پنجره شگفت انگیز را به جهان تاریک گشوده ایم پس می توانیم یک جهش بزرگ دیگر هم داشته باشیم. موضوع مطلب : آلاینده های موجود در اطراف ما در عملکرد طبیعی و تخریب سینوس ها و ایجاد سینوزیت مؤثر است. دکتر محمود سواد کوهی، جراح و متخصص گوش حلق و بینی، سر و گردن عضو هیئت مدیره انجمن علمی راینولوژی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در مورد آلودگی های هوا و رابطه اش با سینوسهای صورت و مشکلات آن باید چنین بیان نمود که آلاینده های موجود در اطراف ما نقش مهمی در گرفتار کردن مخاط سینوس ها و نهایتاً در عملکرد طبیعی و تخریب آن و ایجاد مشکلات متعدد برای بیمار خواهد داشت. موضوع مطلب : به هر نوع غذایی که به روش صنعتی پخته و درون ظروف مخصوصی بستهبندی شود و ماندگاری آن بدون نیاز به یخچال و فریزر یک تا دو سال طول کشد غذای آماده کنسروی گویند. هدف از ابداع آن هم سیرکردن سربازان و نظامیانی بود که در گذشتههای بسیار دور در جنگها امکان تهیه و طبخ غذای تازه نداشتهاند.
پس چرا این روزها طرفداران پروپا قرص این غذاها را خانمهای شهری یا روستایی تشکیل میدهد، مگر آنها نظامی و در میدان جنگ هستند؟ از شما چه پنهان برخی خانمهای این زمانه دیگر مثل قدیم، حال و حوصله آمادهسازی و طبخ غذاهای زمانبر را ندارند. امروزه مصرف غذاهای کنسروی بخصوص انواع خورش ها، خوراکها و حتی پلوهای کنسروی زیاد شده است و پرسشهای زیادی هم در این خصوص مطرح میشود. اینکه غذاهای کنسروی چگونه تهیه وچه نوع مواد نگهدارندهای به آن افزوده میشود، ارزش تغذیهای آنها در مقایسه با غذاهای خانگی و محلی چه میزان است و انواعی که اخیرا در ظروف آلومینیومی بستهبندی میشود نیاز به جوشیدن دارد یا نه از جمله این پرسشهاست. غذاهای کنسروی، مواد نگهدارنده ندارد بسیاری از افراد بر این باورند که انواع کنسروها از جمله خورشها و خوراکهای آماده، حاوی مواد نگهدارنده است و برخی کارشناسان که از علوم غذاهای صنعتی آگاهی و شناخت درستی ندارند در مصاحبهها و گفتوگوهایشان به وجود مواد نگهدارنده در غذاهای کنسروی اشاره کرده و از این بابت مصرف این نوع غذاها را منع میکنند، اما واقعیت این نیست. پس از آنکه مواد اولیه غذاهای کنسروی تهیه شد، این مواد در زمان و حرارت تعریف شدهای نیمپز میشود. پس از این مرحله، این ترکیبات به صورت داغ داخل قوطیهای فلزی یا ظروف آلومینیومی مخصوصی که برای کنسرو به کار میرود ریخته و بلافاصله دربندی میشود سپس این ظروف را داخل اتوکلاو گذاشته و محتویات آن به طور کامل با بخارآب میپزد. در این حالت فشار و دمای داخل ظروف بشدت بالا رفته و همین افزایش دما موجب انهدام سرسختترین میکروبها و استریل شدن آن میشود. البته خوب است بدانید به گفته متخصصان برخی غذاها که درون ظروف یا کیسههای پلاستیکی وکیوم میشود ممکن است حاوی درصدی مواد نگهدارنده باشد. کنسرو، حاوی مواد افزودنی است بهرغم اینکه کنسروها به مواد نگهدارنده یا ضد میکروب نیازی ندارند، اما افزودنیهایی چون انواع ادویهجات، نمک، اسانس، مواد رنگی طبیعی یا مصنوعی، تثبیتکنندهها، استحکامدهندهها و امولسیونکنندهها از جمله موادی است که جزء جداییناپذیر برخی کنسروها بوده و این همان عاملی است که مصرف مستمر و زیاده از حد این نوع غذاها را محدود میکند. میزان سدیم این غذاها گرچه استاندارد و تعریف شده است، اما برای مبتلایان به پرفشاری خون، بیماران قلبی ـ عروقی و نارسایی کلیوی محدودیت مصرف دارد و چربی بالای انواعی از آن برای افراد با چربی خون بالا مضر است. همچنین مصرف بیش از حد آن برای کودکان، زنان باردار و البته افراد سالم توصیه نمیشود. رنگ و طعم، ملاک بارز تشخیص کیفیت کنسرو اگر خانوادهها بتوانند از مواد اولیه تازه و مرغوب برای تهیه غذای روزانه استفاده کنند لطف بزرگی به سلامت خود کردهاند. واقعیت این است برخی تولیدکنندگان غیرمتعهد که به دنبال سود کوتاهمدت هستند به کیفیت مواد اولیه غذاهای کنسروی توجهی ندارند و محصول نامرغوب را روانه بازار میکنند. موضوع مهم دیگر آنکه غذاهای صنعتی در مقایسه با غذاهای خانگی و بویژه محلی از نظر ویتامین هایC ، E و B فقیر است، اما از نظر پروتئین، چربی، کربوهیدرات و املاحی چون آهن، کلسیم و روی با غذاهای خانگی برابری میکند، چون حرارت پخت روی این ترکیبات تاثیر منفی ندارد. همه کنسروها را بجوشانید بسیاری از افراد بر این باورند که فقط کنسرو ماهی را باید جوشاند و کنسروهایی چون لوبیا چیتی، ذرت و نخود فرنگی، خورشهای آماده، استیک، خوراکها و پلو را نجوشانده استفاده میکنند و متاسفانه با تمام اطلاعرسانیهایی که در این زمینه صورت گرفته هنوز هم کسانی هستند که حتی از جوشاندن کنسرو ماهی نیز بیاطلاعاند و شگفتانگیزتر آنکه وقتی خبری در مورد مرگ و میر یا مسمومیت ناشی از مصرف کنسرو آلوده شنیده یا خوانده میشود برخی علت آن را وجود سیانور در کنسرو میدانند. اما باید بدانید درصنعت اگر کنسرو درون اتوکلاو به اندازه کافی حرارت نبیند باکتری کلستریدیوم بوتولینوم در داخل ماده غذایی بخصوص غذاهای گوشتی باقی و در شرایط بیهوازی تولید سمی مهلک میکند. بنابراین قبل از بازکردن بستهبندی، کلیه کنسروها حتی آنها را که ظروفی از جنس آلومینیوم دارند پس از به جوش آمدن آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید. یادتان باشد آب جوش باید سطح کنسرو را بپوشاند. این را هم بدانید ظروف آلومینیومی به نفوذ آب مقاوم هستند پس نگران نفوذ رطوبت به داخل ماده غذایی نباشید. همچنین از قراردادن این ظروف روی حرارت اجاق گاز اجتناب کنید، چرا که حرارت مستقیم در مدت زمان تعریف شده موجب آسیب به بافت و مواد مغذی غذا میشود و در صورت بسته بودن در کنسرو موجب ترکیدگی ظرف میشود. برخی کارشناسان معتقدند حرارت مایکرویو ممکن است به بدنه ظروف آلومینیومی آسیب رساند. این ظروف همچون قوطیهای فلزی در برابر فساد باد کرده و غیر قابل مصرف میشود. موضوع مطلب : تا آنجا که به یاد داریم در طول سالهای طولانی چتر ها از دو قسمت اصلی تشکیل شده بودند: یکی دسته و دیگری سایه بان.
یک ایده جدید در ساختار چترهای قدیمی تغییر اساسی ایجاد کرد و سایه بان را حذف کرد. ممکن است برای شما اتفاق افتاده باشد در روزهای بارانی زمانی که در پیاده رو راه می روید چتر شما با عابر کناریتان برخورد کند. در این چتر جدید این مشکلات حل شده است . ساختار این چتر فقط از یک میله دسته تشکیل شده است. در داخل دسته یک موتور کوچک اما پرقدرت وجود دارد که هوا را با فشار زیاد به طرف بیرون می فرستد و این امر باعث می شود تا قطرات باران یا برف بر روی سر شما نریزد. به نظر می رسد تا سال 2050 این چترها جایگزین چترهای فعلی شود. موضوع مطلب : شرکت خودروسازی پژو سیتروئن قصد دارد خودروی هوا هیبریدی خود را تا سال 2016 به بازار عرضه کند.
وسایل نقلیهای که از هوا فشرده شده به عنوان منبع انرژی استفاده میکنند با مشکل فناوری ذخیره هوای فشرده شده مواجهاند اما پژو سیتروئن با ترکیب فناوری هوای فشرده با موتور احتراق داخلی بنزینی این مشکل را حل کرده است. فناوری هوا هیبریدی پژو سیتروئن مشابه خودروهای هیبریدی برق باتری کنونی مانند تویوتا پیروس است اما از هوای فشرده برای ذخیره سازی انرژی به جای باتری استفاده میکند. یک واحد پمپ/ موتور هیدرولیک، انرژی تولید شده توسط موتور احتراق داخلی و ترمز را بازیابی کرده و آن را در واحد ذخیره انرژی هوای فشرده، ذخیره سازی می کند. مانند بسیاری از هیبریدهای معمولی، سیستم هواهیبرید از یک سیستم مدیریت الکترونیکی استفاده میکند که به طور مستقل وضعیت و حالتهای مختلف را بر اساس نیازهای رانندگی تنظیم میکند. برای رانندگی در بزرگراه، این سیستم فقط بر موتور احتراق داخلی بنزینیاش تکیه دارد و برای سرعتهای کمتر از 70 کیلومتر بر ساعت از نیروی هوای فشرده استفاده میکند. در سرعتهای پایین وقتی به انرژی بیشتری نیاز باشد یا وقتی ذخیره هوای فشرده نیازمند افزایش باشد، سیستم از وضعیت ترکیبی برای ادامه رانندگی استفاده میکند. پژو سیتروئن میگوید برای رانندگی در شهر، سیستم هواهیبرید 45 درصد صرفه جویی سوخت دارد و برد خودرو را تا 90 درصد در مقایسه با موتورهای معمولی با همین میزان انرژی افزایش میدهد. بر اساس اعلام این شرکت در سبک بدنه استاندارد مانند سیتروئن C3 و پژو 208 ، سیستم هوا هیبرید مصرف سوخت تایید شده (چرخه ترکیبی) 100/2.91 کیلومتر و انتشار دی اکسید کربن حدود 69 گرم بر کیلومتر را دارد. رانندگانی که زمان زیادی را به رانندگی در شهر می گذارنند، می توانند از خودروهای هوا هیبریدی برای 60 تا 80 درصد زمان رانندگی( بسته به میزان ترافیک شهری) استفاده کنند و انتشار دی اکسید کربن را بسیار کاهش دهند. این شرکت موتور هواهیبریدی جدیدی خود را یک گام مهم به سوی مصرف سوخت 100/21 کیلومتر میداند. در حالی که قیمت این خودروها هنوز اعلام نشده است اما این شرکت میگوید خودروهای جدیدش چندان گران نیستند چرا که دیگر از باتریهای گرانقیمتی که در خودروهای هیبریدی معمولی کار گذاشته میشوند خبری نیست. پژو سیتروئن ادعا میکند این سیستم نصب آسانی دارد و خدمات آن از سیستمهای برقی سادهتر است. گفته میشود خودروهای هیبریدی 15 درصد بازار اروپا را تا سال 2020 به خود اختصاص میدهند از این رو شرکت پژو سیتروئن قصد دارد فناوری هوا هیبریدی خود را برای موتوربنزینی 82 hpو 110 hpو خودروهای سبک تجاری اعمال کند. موضوع مطلب : امارات متحده عربی اخیرا از جدیدترین برنامه خود برای ساخت بزرگترین و مجللترین هتل زیردریایی جهان خبر داده است. دبی که در حال حاضر از برخی از عجیبترین استراحتگاههای جهان برخوردار بوده، قصد دارد با هتل «مدور آبی» خود میهمانانش را به تجربه زندگی در سطح زیرزمینی دعوت کند. این هتل محصول فکر شرکت لهستانی «فناوری اقیانوس عمیق» با همکاری با شرکت سوئیسی BIG InvestConsult AG است. ساختمان این هتل از شکل عجیبی برخوردار بوده و با دو بخش دیسک مانند که با یک محور باریک دارای پله و آسانسور به هم متصل هستند، بیشتر شبیه به یک سفر فضایی است. دو جزء سازنده اصلی با پنج پایه از هم جدا شده که یکی در زیر آب قرار خواهد گرفت. مهمانان میتوانند در 21 اتاق این هتل اقامت کنند که به منظور ادغام هر چه بیشتر با دنیای زیر آب طراحی شده است. علاقهمندان به کاوش سطح زیرین همچنین میتوانند از یک مرکز شیرجه و یک کافه زیرآبی بهرهمند شوند. طراحی پیمانهای این هتل به گفته طراحان به معنی قابلیت جابجایی این سازه و حرکت آن در صورت بروز رویدادهای اقتصادی و محیطی است. سطح بالایی هتل شناور بوده و میتوان آن را از سازه اصلی جدا ساخت و در زمان بروز بلایای طبیعی به عنوان قایق نجات مورد استفاده قرار داد. هتل مدور آبی اولین ساختمانی نیست که در زیر آب ساخته میشود. پیش از این هتل Jules Undersea Lodge در فلوریدا با سه اتاق و چند مورد دیگر در جزایر مالدیو ساخته شده بود. اما طراحی جدید هتل دبی مسلما از بیشترین ابتکار برخوردار است. طراحان از دیگر مزیتهای این هتل به قابلیت استفاده از آن به عنوان یک ابزار آزمایشگاهی برای حفظ و بررسی محیط اقیانوس و دریا خبر دادند. موضوع مطلب : آخرین مطالب
آرشیو وبلاگ پیوندها
سکانداران وبلاگ
آمار وبلاگ
فرم تماس امکانات دیگر |
کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است
|